איך להתגבר על טיפול שורש?

איך להתגבר על הפחד מטיפול שורש?

איך להתגבר על טיפול שורש?

ילדים רבים המגיעים לרופא השיניים לטיפול שורש יכולים להפגין סימני פחד וחרדה. הדבר יכול לנבוע מפחד וחשש מהלא מוכר או בעקבות ניסיון שלילי קודם. במאמר זה נעסוק בנושא של חרדה דנטלית כללית תוך התמקדות בילדים. נדון, הן על תפקידו של רופא השיניים להפחתת הפחדים והחרדות והן על תפקידם של ההורים. נרחיב גם לגבי הדרכים לסייע מבחינה פסיכולוגית להתגברות על הפחד.

על חרדה דנטלית כללית

כאשר מדובר על חרדה דנטלית כללית מדובר על חוויה שיכולה להיות קשה, הן לילדים והן למבוגרים. החרדה במקרים רבים עלולה לכלול גם ביטויים גופניים כגון, דפיקות לב מואצות, קשיי נשימה, הזעה, חולשה, מיחושי בטן ומתח בשרירים.

ילדים במיוחד מתקשים להתמודד עם תחושות החרדה ולרוב הם ינסו להימנע מהגורם המפחיד ולהתחמק מההגעה לטיפול השורש. חרדה דנטלית יכולה להגיע ברמות חומרה שונות. החרדה מוגדרת בתור פחד לא פרופורציונלי או לא רציונלי מטיפולי שיניים.

החרדה לרוב נגרמת מחוויה שלילית של המטופל בעבר או לאחר שמיעת חוויות שכאלה מאחרים. הפחד עלול לבוא לידי ביטוי כבר בעת המחשבה על טיפול עתידי שיידרש בהמשך.

להכיל את הפחד

החרדה והפחד יכולים להיות מעצם החדירה למרחב האישי בטיפול השורש. חשוב להבין שהמרחב האישי של הילד אכן נפגע בזמן הטיפול והילד באמת עלול לחוש חסר אונים כשהוא על כיסא הטיפולים.

מחפשים רופא מומחה לטיפול שורש? השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם!

טופס יצירת קשר (#4)

ההורה צריך לשדר לילד שפחדיו לגיטימיים ושהוא מסוגל להכיל אותם, על מנת שהילד לא יחוש שהוא איבוד לגמרי את השליטה במצב.

לא להזין חרדה דנטלית כללית

חשוב להבין שאם ילד מפחד מרופא שיניים וכתוצאה מכך נמנע מלהגיע לטיפולים הוא רק מגדיל את מעגל החרדה וההימנעות וזאת מלבד הפגיעה הבריאותית וההחמרה של מצב השיניים בעקבות הזנחת הטיפול.

כאן נכנסת האחריות ההורית להפחתת רמת חרדה דנטלית כללית של הילד. חשוב להקנות להורים כלים שיעזרו להם להשפיע ולסייע לילד החרד להתמודד עם פחדיו.

להימנע משקרים

חשוב שכאשר הורה מבחין בסימני חרדה דנטלית כללית אצל הילד מטיפול שורש מתוכנן, לא לאפשר לו להימנע מהגורם המאיים אלא לסייע לו להתמודד עם הפחד בשיח כנה. חשוב שלא לעשות שימוש בביטויים כמו, "אין מה לדאוג" או "זה בכלל לא יכאב" מכיוון שהילד יחוש בשקר והחרדה שלו רק תגבר.

רמת החרדה של ההורה עצמו ויכולתו להתמודד עם פחדי הילד מקרינות על הילד.

הקניית תחושת שליטה

חשוב שלא לשקר ולשדר לילד שאתם מבינים את חששותיו ומאמינים ביכולותיו להתגבר עליהם. בנוסף חשוב לקחת את הילד אל  רופא שיניים לאנשים שמפחדים אשר מנוסה בהתמודדויות שכאלה.

רופא זה יסביר לילד בדיוק מה צפוי לו בטיפול וכך יסייע לילד לשמור על תחושת שליטה. ההורים יכולים לתרום למידת האמון של הילד ברופא באופן התנהלותם בחדר הטיפולים.

תפקידו של הרופא

הכישורים הנדרשים עבור רופא שיניים לאנשים שמפחדים הם רגישות וכנות. כאשר ילד מפחד מרופא שיניים חשוב שהרופא יאפשר לילד לחוש שליטה על מצבו. במידה וישנם אפשרויות טיפול שונות,  חשוב לעודד את הילד לשאול ולקבל הסברים מפורטים, על מנת שהוא יבחר בעצמו את הטיפול.

חשוב גם לסכם מראש יחד עם הילד, כיצד הוא יסמן לעצירת הטיפול במידת הצורך.

חשיפה הדרגתית

על מנת להתגבר על הפחד של היד מטיפול שורש מומלץ לחשוף אותו לטיפול בהדרגה. מומלץ לשוחח מראש עם הרופא לפני הביקור ולהציג בפניו את חששות הילד ואת החוויות של הילד עם הטיפולים הקודמים.

כדאי להתחיל מביקור ראשוני במרפאה לבדיקה ראשונית ולתת לילד להכיר את הרופא, את כיסא הטיפולים ואת הכלים והמכשירים שבהם רופא השיניים עושה שימוש.

שינוי הלקסיקון

רופא השיניים צריך להסביר לילד במילים לא מרתיעות את התהליך העומד בפניו בטיפול השורש הצפוי. אם יש צורך בהכנה כלשהי, חשוב השתמש במלים לא מרתיעות. רופא שיניים יכול לעשות שימוש בדימויים מעולם הילדים, על מנת להפחית את רמת החרדה ולסייע להם לראות את הטיפול באור חיובי יותר.

מחפשים רופא מומחה לטיפול שורש? השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם!

טופס יצירת קשר (#4)

בנוסף הוא יכול לשבח את הילד על התגברותו על פחדיו בזמן הטיפול.

השריית אווירה נעימה

אחת הדרכים של רופא השיניים לגרום לילד להרגיש בנוח בחדר הטפולים, היא לתת לו לשחק מעט עם המתקנים והמכשירים בחדר. הרופא יכול לאפשר לילד להתייחס לכיסא הטיפולים כמו אל משחק במתקן בלונה פארק.

ניתן גם להראות לילד כיצד המכשירים השונים משמשים להוצאת אוויר ומים וכדומה ולתת לו להשתעשע מעט מהפעלתם.

לאחר הטיפול

חשוב לאחר כל טיפול אצל רופא השיניים לשדרו לילד שאתם גאים בו על אופן התנהלותו במהלך הטיפול ועל כל שהוא הצליח להתגבר על פחדיו. חשוב שכל טיפול יסתיים עבורו בתחושת בגרות, על מנת שהטיפולים הבאים יהיו מוצלחים אף הם.

לאחר הטיפול אפשר גם להסיח את דעתו של הילד עם פעילויות האהובות עליו, על מנת להשכיח ממנו את הזיכרונות הפחות נעימים מהחוויה.

כלים לביצוע טיפול שורש בשן טוחנת

בחירת הרופא הנכון

חשוב מראש לבחור את רופא השיניים הנכון. רופאי שיניים המתמחים בילדים יודעים כיצד להתמודד עם חרדה דנטלית של הילד וכיצד לתקשר איתם בכנות ובגובה העיניים ולספק חוויית טיפול חיובית.

יש לבחור ברופא שיניים עם גישה מתאימה אשר תכיל את חרדות הילד וההורים ויספק לצד טיפול מקצועי ברמה הגבוהה ביותר, גם טיפול נעים אשר נותן מענה לפחדי הילד.

רופא שיניים מסביר על טיפול שורש בשן בינה

מאמץ הורי לצד הרופא

לסיכום, מאמר זה עסק בדרכים בהם ניתן להתגבר על הפחד מטיפול שורש של ילדים. הסברנו מהי חרדה דנטלית כללית וכיצד זו יכולה להתבטא מבחינה גופנית. הסברנו כיצד הימנעות מטיפול שורש עקב חרדה עלולה להגביר את הפחד יותר.

ציינו דרכים שההורה יכול לסייע לילד ולהכיל את חששותיו, כמו גם את הנדרש לשם מטרה זו מרופא שיניים לקראת הטיפול ובמהלכו.

אחרי שלמדנו על איך להתגבר על הפחד מטיפול שורש, אתם מוזמנים לקרוא עוד אודות טיפול שורש בשיני חלב וטיפול שורש אצל ילדים.

ד"ר שמחה פירוב
ד"ר שמחה פירוב

הרופאים שלנו ד"ר שמחה פירוב וד"ר אלנתן פירוב וצוות המומחים שגיבש סביבו משלימים בעבודתם אחד את השני ומתאימים עצמם לעולם מתחדש ששם דגש על תוכניות טיפול אישיות ושילוב של עבודה בין מספר מומחים. במרפאת "שיניים בריאות" תמצאו טיפול אישי וחם לצד מקצועיות ואמינות לא מתפשרת על בריאות השיניים שלכם.

מאמרים שיכולים לעניין אתכם:
לקביעת תור השאירו פרטים