עשן של סיגריה לפני טיפול שורש

האם עישון מגביר את הסיכוי לטיפולי שורש?

עשן של סיגריה לפני טיפול שורש

תמיד שאלתם את עצמכם מה סיגריות עושות לגוף, והאם יש קשר בין עישון לטיפולי שיניים בתכיפות רבה יותר, כאבי חניכיים, או אפילו טיפולי שורש, אז מסתבר שהתשובה לא מפתיעה כל כך, ונראה שאכן יש קשר.

על עישון ושיניים:

כולם מכירים את האזהרות על חפיסות הסיגריות, אזהרות מסוגים שונים, החל מאזהרה שהעישון יגרום ללחץ דם גבוה, דלקת ריאות ושלל סוגי הסרטן. מדובר באזהרות שנכתבות על פי חוק, המחייב את חברות הטבק והסיגריות לרשום על גבי החפיסות שמשווקות. אבל אחת התשובות הפחות נפוצות לשאלה מה סיגריות עושות לגוף, היא שמשפיעה גם על בריאות חלל הפה, החניכיים והשיניים.

בן אדם מעשן אחרי טיפול שורש

מה בדיוק העישון עושה?

אז איך עישון משפיע על החניכיים והשיניים? תופתעו לשמוע, אבל שימוש בטבק לכל סוגיו, מגביר עשרת מונים את הסיכוי לחלות במחלות חניכיים שונות. מדובר בזיהום של חיידק שהורס את הרקמות הרכות בחניכיים, ופוגע בצעם שמחברת את השיניים לעצמות הלסת. החייידקים, יוצרים סוג של כיסים מסוג מסויים סביב השיניים, והגוף מגיב לכך. התגובה שלו היא זאת שגורמת להריסת הרקמות של החניכיים והעצם. ככל שהזיהום והכיסים גדולים יותר, כך גם מצב החניכיים יהיה גרוע יותר, והכיסים בין החניכיים לשיניים ילכו ויעמיקו, עד כדי חשש לנשירה במקרה קיצון.

הקשר בין טיפול שורש לעישון

הקשר לעישון

אחרי מחקרים רבים, מבינים שעישון גורם לאובדן עצם גדול יותר, ובעצם לכיסים גדולים יותר בין השיניים לחניכיים. הסיכוי של מעשן לחלות בדלקת חניכיים, גדול פי שלוש עד שש מחברו שלא מעשן. אז מה הסיגריות עושות לגוף, ואיך זה קשור לטיפול שורש? אתם בטח כבר מבינים. החללים הגדולים, יכולים להזדהם בקלות רבה יותר, וכך דורשים במקרים רבים טיפול שורש, משום שסתימה רגילה על גב השיניים אינה מספקת.

מחפשים רופא מומחה לטיפול שורש? השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם!

טופס יצירת קשר (#4)

תגובת הגוף לזיהום, מתעכבת בגלל העישון, ובכך תהליכי איבוד העצם מחמירים. מערכת כלי הדם גם נפגעת ונוצרות תגובות חיסוניות כרוניות, שמסבכות גם הן את המצב. שלל הדברים הללו, פוגעים במוך השן עצמה, וגם ברקמת העצם, וכך, כשהחיידק מגיע לשן, תהליכי הרס העצם מתקדמים בקצב מהיר יותר ונדרש טיפול שורש.

אישה עם שן נמקית לפני טיפול שורש

הפסקת עישון לפני טיפול שיניים

המחקרים מראים שמלבד זה שגברים מעשני סיגריות בסיכון גבוה פי 1.9 להזדקק לטיפולי שורש, גם ישנו צורך להפסיק את צריכת הסיגריות והעישון לפני טיפולי שיניים. אפקטיביות הטיפול פחותה בהרבה כאשר המטופל ממשיך לעשן. הזיהום נשאר, הרקמות לא מתאוששות, והשתל, אותו שמים בדרך כלל במסגרת טיפול השורש, יידחה מהגוף.

השתלים הללו, שהכנסתם דורשת הליך כירורגי, דורשת גם שהחולה יהיה במצב בריאותי טוב. אין מדובר רק בחניכיים בריאות, אלא גם בעצם שמתאימה לתמיכה מספקת בשתל. המטופל חייב להגיע לביקורים סדירים אצל רופא השיניים על מנת שהשתל יישאר. על אחת כמה וכמה כשמדובר במטופל שמעשן.

מחיר של טיפול שורש

עישון פסיבי

במשך שנים היה מקובל לחשוב שהנזק מעישון פסיבי נמוך הרבה יותר, אך בשנים האחרונות המחקרים מראים שעישון פסיבי גורם גם הוא לאובדן של מסת עצם. המשמעות היא שגם עישון פסיבי מעלה את הסיכון לאובדן של השן כולה. לכן, שימו לב גם לסביבה שלכם, ולעישון בקרבתכם או בחללים סגורים, גם זה משפיע על השיניים.

האם נרגילה זה בסדר?

גם בתחום זה חל שינוי, ואם בעבר עישון של נרגילה נתפס כלא מסכן בכלל, או מסכן הרבה פחות, היום המחקרים מראים שלהפך, הטבק של הנרגילה לא מפוקח, ומכיל חומרים מסרטנים שיכולים להיות גם מסוכנים, צריכה של נרגילה לזמן רב, מגדילה סיכויים לחלות במחלות שונות. עישון של מקטרות או סיגרים, מעלה את החשש לתחלואה בפה בכלל, ובשיניים ובטיפולי שורש בפרט.

נער מעשן נרגילה לפני טיפול שורש

אז האם יש קשר בין עישון לטיפולי שיניים ושורש?

אין ספק שהקשר הזה קיים, דלקות בחניכיים, עששת וכמובן צורך דחוף בטיפול שורש, הם תוצאה ישירה של עישון. בקרב אחוזים גבוהים של מעשנים ניתן לראות את התוצאות הללו, ומחקרים מראים שאין שום ספק בדבר. כך שהתשובה לשאלה מה סיגריות עושות לגוף, די ברורה, הן עושות רע, ובפרט עושות רע לפה ולשיניים שלנו. ההבנה שלא רק שעישון גורם לבעיה עצמה, אלא גם מהווה חסם לפתרון, חשובה ביותר. כל עוד המטופל מעשן, היכולת לטפל בו באמצעות טיפולי שורש, ולהכניס שתלים, מאוד מוגבלת, וזאת בשל מצבם של החניכיים, של הרקמות ושל העצמות, שנמצאות קרוב מאוד לשורש, בו נעשה הטיפול.

לסיכום, אחרי שנים של מחקרים, הכניסו חברות הטבק והסיגריות אזהרות גם מפני מחלות פה ושיניים על חפיסות הסיגריות, ההבנה שעישון מעלה את הסיכון לצורך בטיפולי שורש, ופוגע בשיניים, מחלחלת לאיטה בכל שכבות האוכלוסייה. רבים מבינים היום, ששיניים לבנות, ישרות ובריאות, לא הולכות ביחד עם עישון קבוע ויומיומי. אז אם ברצונכם לדאוג לשיניים שלכם, ואתם לא רוצים לחוות טיפול שורש בכלל, או לפחות כמה שפחות, הפסיקו לעשן.

ד"ר שמחה פירוב
ד"ר שמחה פירוב

הרופאים שלנו ד"ר שמחה פירוב וד"ר אלנתן פירוב וצוות המומחים שגיבש סביבו משלימים בעבודתם אחד את השני ומתאימים עצמם לעולם מתחדש ששם דגש על תוכניות טיפול אישיות ושילוב של עבודה בין מספר מומחים. במרפאת "שיניים בריאות" תמצאו טיפול אישי וחם לצד מקצועיות ואמינות לא מתפשרת על בריאות השיניים שלכם.

מאמרים שיכולים לעניין אתכם:
לקביעת תור השאירו פרטים