הלבנת שן שעברה טיפול שורש

כולם רוצים חיוך לבן ומבריק, הרי האסתטיקה של השיניים שלנו חשובה מאוד. יש מי שאומרים שהחיוך שלנו הוא כרטיס הביקור שפותח לנו (או סוגר בפנינו במקרים מסוימים) דלתות.  אבל מה לעשות, שלפעמים לשיניים שלנו יש תכניות משלהן. לעיתים השיניים משנות את צבען מסיבות שונות.

אחד המקרים הנפוצים ביותר של שינוי גוון השן הוא הליך של טיפול שורש. לא מעט מטופלים שעברו טיפולי שורש מוצאים את עצמם מבררים על פרוצדורה של  הלבנת שן שעברה טיפול שורש. בשורות הבאות נפרט עבורכם את כל המידע בנושא זה, כך שתוכלו לדעת האם ניתן לבצע הלבנה לשן שעברה טיפול שורש.

הלבנת שן שעברה טיפול שורש

מהו טיפול שורש?

למקרה שאינכם יודעים מהו טיפול שורש, חשוב לציין זאת לפני שנמשיך לפרט אודות הלבנת שן שעברה את ההליך הזה. טיפול שורש זהו הליך רפואי שמתבצע לאחר שהתפתחה עששת חמורה בשן. מדובר בעששת שחדרה אל תוך ליבת השן וגרמה לדלקת או זיהום במוך השן (אזור שיש בו עצבים וכלי דם).

במהלך הטיפול, מתבצעת הוצאה של מוך השן לחלוטין ומתבצע ניקוי יסודי בתוך תעלות השורש, כדי לוודא שהדלקת סולקה לחלוטין מהאזור. רק לאחר שהשן והתעלות שבתוכה נקיות לחלוטין, מתבצעת אטימה של השן באמצעות חומר מיוחד שסוגר את חלל השן לחלוטין. זהו ברגל אחת הסבר על טיפול שורש.

הדגמה להלבנת שן שעברה טיפול שורש

מחפשים רופא מומחה לטיפול שורש? השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם!

טופס יצירת קשר (#4)

מה חשוב לדעת על הליך של הלבנת שן לאחר טיפול שורש?

הליך של הלבנת שן שעברה טיפול שורש שונה מהליך של הלבנת שן רגילה שלא עברה את הטיפול. כדי להבהיר את גוון השן לאחר שזו עברה טיפול שורש, יש להחדיר חומרים אל תוך החלל בשן שנוצר לצורך ביצוע טיפול השורש. החומרים הללו גורמים להבהרה של שכבת הדנטין בשן.

לפני שמבצעים את ההלבנה יש לבדוק לעומק כי טיפול השורש בוצע כהלכה וכי אין עדות להליך דלקתי או זיהומי בשן או בסביבתה. לאחר הטיפול, חשוב מאוד לשים לב כי נעשתה אטימה מוחלטת של תעלת השורש. חשוב לבדוק זאת כדי למנוע מצב שבו החומר ידלוף אל השורש ולרקמות.

קליניקה להלבנת שן שעברה טיפול שורש

מהו ההליך של הלבנת שן לאחר טיפול שורש?

ההליך יכול להתבצע בשני אופנים. האחד הוא הבהרה במרפאה והשני הבהרה מהלכת. להלן פירוט מעמיק אודות שני התהליכים הללו:

  1. הבהרה במרפאה

כדי לבצע את הליך זה, יש להגיע אל מרפאת שיניים של רופא שמומחה בתחום זה. בהליך זה, הרופא מחדיר אל תוך השן מי חמצן. מדובר בשיטה שכוללת טיפול ממושך יחסית ויש צורך בשימוש במקור אור והגנה מיוחדת לשן כדי לבצע אותה.

  1. הבהרה מהלכת

בשיטה זו, מוחדר החומר אל תוך השן ולאחר מכן, סוגרים את האזור עם סתימה זמנית. המטופל בעצם ממשיך לתפקד כרגיל בזמן שהחומר נמצא בתוך השן במשך כמה ימים. לאחר כמה ימים, המטופל צריך לחזור אל הרופא כדי להוציא את החומר הקודם ולהחליפו בחדש. בשיטה זו יש צורך לחזור על התהליך מספר פעמים עד קבלת הגוון הרצוי.

תכשירים להלבנת שן שעברה טיפול שורש

מהן הסיבות שעלולות להוביל לשינוי צבע השן?

  • חבלה

שן שעברה חבלה בעקבות מכה או נפילה למשל, עשויה לשנות את הצבע שלה. נוצר בעצם שטף דם קטן בתוך השן שגורם לה להיות כהה יותר. תהליך זה דומה גם למצבים שבהם יש כתם בגוונים של כחול או חום על העור לאחר חבלה. לעור יש מנגנונים שמפרקים ומעלימים את התוצרים הצבעוניים של פירוק הדם, בעוד, בשיניים הם עשויים להישאר לתמיד.

  • נטילת תרופות

אם שנטלה תרופות במהלך הריונה עשויה להשפיע על צבע השיניים של התינוק. תרופות מסוימות משפיעות על נבט השן שמתפתח עוד ברחם וגורם לו להיות בעל גוון כהה. בנוסף, לעיתים, נטילה של תרופות מסוימות מגיל צעיר עשויה להביא גם כן להכתמה של שן אחת או יותר.

  • צביעת השיניים בעקבות מאכלים מסוימים

לא מעט אנשים מבררים פרטים על הלבנת שן שעברה טיפול שורש לא רק בגלל הטיפול עצמו, אלא בגלל רובד חיידקים ואבנית שלא הוסרו כראוי מהשן. מצב שכזה מביא לספיחה של צבענים ממאכלים שונים שגורמים לשיניים להיות בעלות צבע כהה יותר, להלן כמה מאכלים לדוגמא:

– קפה
– תה
– סיגריות

אישה מחזיקה פה שמדמה טיפול שורש

באילו מקרים עדיף להימנע מביצוע הלבנת שן לאחר טיפול שורש?

לא בכל המקרים ניתן לבצע הלבנה על שן שעברה טיפול שורש. רופא מומחה יוכל לבדוק את השיניים שלכם ולהגיד לכם האם תוכלו לקבל את התוצאה הרצויה או שלא. בחרנו לפרט עבורכם את המצבים שבהם לא ניתן לבצע טיפול שכזה. אנו ממליצים לכם לבדוק מול הרופא המטפל אם אתם יכולים להיות בטוחים שתקבלו את התוצאה שאתם מצפים לה. להלן מצבים שבהם עדיף להימנע מביצוע הלבנת שן שעברה טיפול שורש:

  1. במצב שבו למטופל יש הרגלים מזיקים ומכתימים. כלומר, אם מדובר במטופל שמעשן על בסיס יום יומי או צורך כמויות גבוהות של קפה או תה. במצבים כאלו כדאי להימנע מהלבנה מכיוון שהשן עשויה לחזור לצבעה הכהה לאחר זמן מה.
  2. במצבים שבהם ישנה דלקת בחניכיים או באזור השן שעברה טיפול שורש או אם יש היסטוריה של חבלה ושחיקה מתקדמת.

הדמייה של טיפול שורש מיקרוסקופי

מהם הסיבוכים והסיכונים שעשויים לבוא לידי ביטוי בעת הלבנת שן לאחר טיפול שורש?

עשויים להיות סיבוכים וסיכונים בהליך של הלבנת שן שעברה טיפול שורש. הרמה של הסיבוכים עולה ככל שריכוז מי חמצן עולה.
להלן כמה סיבוכים אפשריים:

  1. גירוי רקמות סמוכות לשן

סדקים בכותרת השן עשויים להגביר את היכולת של חדירת החמצן הפעיל ולגרום לגירוי הרקמות הסמוכות. לכן, על הרופא להקפיד על בידוד של השיניים במהלך ביצוע ההלבנה כדי להימנע ממצב של גירוי שכזה.

  1. חוסר השגת הלבנה מספקת

כפי שנכתב לעיל, ישנם מצבים שבהם התוצאה אינה מספקת. כלומר, השן עשויה להישאר באותו גוון או להתבהר באופן מועט בעקבות סיבות שונות ומגוונות.

  1. דליפת החומר לחניכיים                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         

חומר ההלבנה עשוי לדלוף אל החניכיים וליצור גירוי. הדבר עשוי להתרחש במצבים שבהם ישנו בידוד לקוי של משטחי השיניים במהלך ביצוע ההלבנה (כלומר, הנחה לקויה של סכר גומי או הכנה לקויה של מטבע השיניים אם מדובר בהלבנה ביתית). מצב שכזה עשוי להוביל לגירוי דלקתי שיכול לארוך כ-3 ימים פחות או יותר. חשוב לציין כי הליך זה עשוי להיות מלווה בכאב.

מחפשים רופא מומחה לטיפול שורש? השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם!

טופס יצירת קשר (#4)

רופא שיניים מבצע הלבנת שן לאחר טיפול שורש

לסיכום

כעת ניתן לסכם את הנושא ולהציג את הדגשים שחשוב לדעת על הלבנת שן שעברה טיפול שורש.
הדגש הראשון הוא שחשוב לבצע את ההליך במרפאת שיניים אצל רופא מומחה בתחום.

הדגש השני עוסק בחשיבות הרבה בכל הנוגע לבירור מול הרופא בנוגע לתוצאות. חשוב לערוך תיאום ציפיות ולבדוק האם ניתן להשיג את התוצאה שאתם שואפים אליה (חשוב כמובן לומר לו אם אתם מעשנים או צורכים קפה ותה בכמויות גדולות יחסית.

הדגש השלישי והאחרון נוגע לבדיקת הסיבוכים והסיכונים האפשריים בטיפול.

ד"ר שמחה פירוב
ד"ר שמחה פירוב

הרופאים שלנו ד"ר שמחה פירוב וד"ר אלנתן פירוב וצוות המומחים שגיבש סביבו משלימים בעבודתם אחד את השני ומתאימים עצמם לעולם מתחדש ששם דגש על תוכניות טיפול אישיות ושילוב של עבודה בין מספר מומחים. במרפאת "שיניים בריאות" תמצאו טיפול אישי וחם לצד מקצועיות ואמינות לא מתפשרת על בריאות השיניים שלכם.

מאמרים שיכולים לעניין אתכם:
לקביעת תור השאירו פרטים