3 שיניים שמראות את השלבים של טיפול שורש

השלבים של טיפול שורש

3 שיניים שמראות את השלבים של טיפול שורש

כל מטופל שצפוי לעבור טיפול שורש צריך לדעת כי מדובר בטיפול מורכב. בניגוד לטיפולי עקירת שן או סתימה של חור שכוללים הגעה אחת בלבד אל המרפאה, טיפול שורש עשוי להביא את המטופלים אל המרפאה למספר טיפולים.

בשורות הבאות נפרט עבורכם את השלבים שמהם מורכב טיפול שורש. כך שאם אתם עומדים בפני טיפול שורש, אנחנו כבר מכינים אתכם מראש, שמדובר בטיפול שמורכב בדרך כלל ממספר שלבים. אז תתרווחו בכיסא בנוחות, תכינו לידכם כוס שתיה קרה ותקראו את השלבים של טיפול שורש.

שני רופאים מבצעים טיפול שורש בלייזר

מהו טיפול שורש?

רגע לפני שניגש אל השלבים של טיפול שורש, חשוב להסביר מהו בעצם טיפול מסוג זה. טיפול שורש זהו טיפול שמתבצע במקרים שבהם ישנה עששת באחת או יותר מהשיניים.

כאשר ישנה עששת, היא עשויה לחדור מהשכבה החיצונית של השן אל תוך השכבה הפנימית שלה, אל המוך. שכבת המוך הינה שכבה רכה יותר מהשכבה החיצונית וזו מכילה כלי דם ועצבים.

כאשר העששת מתפשטת ומגיעה אל אזור זה, יש צורך לבצע טיפול שורש במהלכו קודחים בשן ומוציאים את האזורים הנגועים מתוכה וממלאים אותה מחדש באמצעות חומרי איטום ייחודיים. הפירוט הזה הינו חלק קטן מההליך כולו שיפורט בשורות הבאות.

מחפשים רופא מומחה לטיפול שורש? השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם!

טופס יצירת קשר (#4)

השלבים של טיפול שורש

השלב הראשון – הגעה אל מרפאת השיניים ואבחון 

בשלב הראשון, המטופל מגיע אל מרפאת השיניים ומוסר לרופא את כל התלונות שבעקבותיהן בחר להגיע למרפאה. במקרים מסוימים, הרופא עשוי לבקש מהמטופל למלא שאלון אישי. הרופא מקשיב לתלונות של המטופל ומבצע צילום רנטגן כדי שיוכל לראות איזו שן דורשת טיפול שורש.

יש לציין כי לפעמים הכאב עשוי להקרין לאזורים אחרים. כך שלפעמים מטופל יכול להצביע על שן אחת ובסופו של דבר יתגלה שהשן הנגועה נמצאת באזור אחר לחלוטין. לכן חשוב מאוד לערוך צילום רנטגן. לאחר שנמצאה השן הנגועה, רופא השיניים מסביר למטופל על התהליך שהוא צפוי לעבור. 

השלב השני – שלב ההרדמה

שלב ההרדמה כולל הרדמה מקומית או מלאה. הרופא קובע מהי ההרדמה המתאימה בהתאם לרגישות של המטופל ו\או בהתאם למצבו הרפואי. חשוב לציין כי מטופל יכול לבקש לעבור את הטיפול בהרדמה מלאה ולקבל סירוב מהרופא מסיבות מסוימות.

בכל אופן, אם המטופל חווה במהלך הטיפול כאבים, הרופא תמיד יכול להזריק מנה נוספת של חומר הרדמה מקומי לאזור.

מחיר של טיפול שורש

השלב השלישי – שלב הניקוי והסרת הזיהומים

שלב זה הוא אחד השלבים של טיפול שורש החשובים ביותר. זוהי הליבה של התהליך. שלב זה כולל ניקוי של השורש והסרת הזיהומים שקיימים בו. שלב זה בעצם מאפשר להיפטר מהעיסה שהצטברה במוך של השן.

כדי להגיע אל פנים השן, הרופא קודח פתח קטן בחלק העליון של השן באמצעות כלים כירוגיים. לאחר מכן, הרופא מנקה את תעלת השורש ומסיר את כל הזיהומים שקיימים שם.

במקרים שבהם יש למטופל רקע קרדיולוגי, הוא צפוי לקבל טיפול תרופתי לפני שלב זה. רק לאחר שתעלות השורש יהיו נקיות לחלוטין מהזיהום, ניתן יהיה לעבור לשלב הבא.

טיפול שורש בפה

השלב הרביעי – מילוי תעלת השורש הנקייה ואיטום 

עד כאן, ניתן לראות כי השלבים של טיפול שורש אינם מורכבים במיוחד, אך כל שלב נחשב להכרחי ולא ניתן לדלג עליו.

השלב הרביעי מגיע לאחר שלב ניקוי השורש. בשלב זה מתבצע המילוי של תעלת השורש הנקייה ואיטום שלה באמצעות סתימה.

הרופא בעצם ממלא את החלל שנוקה מהעיסה הנגועה שהייתה עד לא מזמן בתוך חלל השן וישתמש בדבק מיוחד כדי לאטום את האזור ולהגן עליו מפני חיידקים.

השלב החמישי – שלב סיום שיקום השן

שלב סיום שיקום השן נחשב לשלב אחד לפני האחרון (השלבים השביעי והשמיני נחשבים לשלבים חריגים ביותר).

שלב זה מגיע לאחר השלבים של טיפול שורש שכללו ניקוי וטיפול בדלקת ובעיסה שהייתה במרכז השן. בשלב זה, על המטופל להמתין מספר שבועות ולאחריהם, להגיע אל מרפאת השיניים כדי לקבל טיפול משקם. טיפול זה כולל את התהליכים הבאים:

  1. הסרה של השן הזמנית
  2. הנחת סתימה קבועה על השן המטופלת

שיקום זה מאפשר למטופל להיות בטוח כי השן שלו חזקה ויציבה. הסתימה תשלים את השיקום של השן ותאפשר לה להיות מוגנת מפני התפתחות של זיהום נוסף.

רופא מומחה לטיפול שורש מבצע טיפול שורש על מטופל

השלב השישי – הוספת כתר

לעיתים ישנו חשש שתהיה פתיחה של הטיפול או שהסתימה לא תהיה יציבה מספיק והיא תקרוס בשלב מסוים. במקרים אלו, הרופא המטפל יכול לשקול אפשרות של התקנת בורג שמולבש עליו כתר מחרסינה או מזירקוניה.

מחפשים רופא מומחה לטיפול שורש? השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם!

טופס יצירת קשר (#4)

כתר זה גורם לשן להיות חזקה ויציבה יותר. כך שהסתימה יכולה להחזיק מעמד לטווח ארוך.

השלב השביעי – טיפול בדלקת (במקרים חריגים ביותר)

רגע לפני שתרגישו אי נוחות בכיסא, חשוב שתדעו השלבים של טיפול שורש הבאים (השביעי והשמיני) נחשבים למצבים חריגים ביותר.

בחרנו להביא אותם כדי לאפשר לכם להיות מודעים גם למצבים אלו. לעיתים יכול להיות סיבוך לאחר טיפול שורש. הסיבוך עלול לבוא לידי ביטוי בדרכים הבאות:

  • כאבים בעת לעיסה
  • נפיחות קשה
  • חום גבוה
  • רגישות לחום או קור
  • שינויים בצבע השם

אם מטופל חווה את אחד או יותר מהתסמינים הללו, ייתכן שהוא חווה דלקת חמורה ויש צורך לטפל בה בהקדם.

השלב השמיני – טיפול שורש מחודש (במקרים חריגים ביותר)

כפי שנכתב לעיל, השלבים של טיפול שורש שנעשה באופן מיטבי אמורים להסתיים בשלב שיקום השן או בשלב הוספת הכתר. במידה ונערכו כשלים כלשהם שגרמו לדלקת, יש צורך לבצע טיפול שורש מחודש.

להלן גורמים נפוצים שעשויים לגרום לטיפול שורש שלא צלח:

  • מילוי לא מספיק של התעלה
  • תעלה שלא נוקתה כראוי
ד"ר שמחה פירוב
ד"ר שמחה פירוב

הרופאים שלנו ד"ר שמחה פירוב וד"ר אלנתן פירוב וצוות המומחים שגיבש סביבו משלימים בעבודתם אחד את השני ומתאימים עצמם לעולם מתחדש ששם דגש על תוכניות טיפול אישיות ושילוב של עבודה בין מספר מומחים. במרפאת "שיניים בריאות" תמצאו טיפול אישי וחם לצד מקצועיות ואמינות לא מתפשרת על בריאות השיניים שלכם.

מאמרים שיכולים לעניין אתכם:
לקביעת תור השאירו פרטים