חידוש טיפול שורש

על טיפול שורש כנראה כבר שמעתם. סביר להניח שלא רק שמעתם, אלא גם עברתם טיפול שכזה. השאלה הרלוונטית למאמר זה היא האם שמעתם על חידוש טיפול שורש? בשורות הבאות יובא הסבר אודות הליך זה. נסביר מהם המקרים שבהם יש צורך לבצע אותו והאם מספיק ללכת לרופא שיניים בשביל לבצע אותו.
כל זאת ועוד, יורחב בשורות הבאות.

מהו טיפול שורש?

אם אתם יודעים מהו טיפול שורש, אתם יכולים פשוט לעבור לפסקה הבאה. במידה ואינכם יודעים במה מדובר, כדאי שתקראו את השורות הבאות. טיפול שורש זהו טיפול שמתבצע לאחר שהתפתחה עששת בשן. תחילה העששת מופיעה באופן שטחי על החלק החיצוני של השן. במידה והעששת אינה מטופלת כראוי, היא צפויה לחדור אל תוך השן, דרך תעלות השורש ולפגוע בחלק הפנימי של השן שנקרא מוך.

המוך מורכב מעצבים וכלי דם וכאשר הוא נפגע, הוא צפוי לפתח דלקת שעלולה לגרום לכאבים עזים. הדרך היחידה לטפל בדלקת לאחר עששת היא לבצע טיפול שורש. במהלך הטיפול, הרופא מנקה את המוך, מנקה את השן ואוטם אותה עם חומר מיוחד. כך שהשן תוכל לתפקד מבלי לגרום לכאבים.

תמונה על מהם השלבים של טיפול שורש

מהו חידוש טיפול שורש?

חידוש טיפול שורש עשוי להיקרא גם כ"טיפול שורש חוזר". הכוונה בטיפול שורש חוזר שמתבצע לאחר שמתגלה נגע (דלקת)בשן אחרי שכבר בוצע טיפול שורש בשן זו. במהלך הטיפול פותחים את השן מחדש ומפנים את המילוי הישן כדי לנטרל את הדלקת שהתפתחה במקום.

כאשר המטרה הסופית בטיפול זה היא להחזיר את השן לתפקוד מיטבי ללא הופעה של דלקת חוזרת או כאבים. להלן כמה מהסיבות העיקריות שגורמות לדלקת סב שורשית לאחר טיפול שורש.

מחפשים רופא מומחה לטיפול שורש? השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם!

טופס יצירת קשר (#4)
  • ניקיון לא מספק של מערכת תעלות השורש
  • סתימת שורש שלא אטומה לחלוטין כתוצאה משחזור כותרתי דולף
  • זיהום חוזר של מערכת תעלות השורש כתוצאה משחזור כותרתי דולף
  • צירוף של כמה מהגורמים שנכתבו לעיל או חלק מהם
  • גורמים נוספים שאינם נמצאים תחת שליטתו של הרופא

מהם השלבים של הטיפול?

לקריאה מורחבת אודות השלבים של טיפול שורש.

  1. בשלב הראשון, הרופא מייצר פתח דרך כותרת השן. פתח שיאפשר גישה נוחה אל תעלות השורש. במצבים שבהם יש כתר, הרופא עשוי להוריד אותו כדי שיתאפשר לו לראות בבירור את המקום.
  2. בשלב הֺֺֺשני, הרופא עושה שימוש במכשירים מיוחדים שמאפשרים לפנות את המילוי שנמצא בתוך השן (המילוי שאטם את השן והחליף את המוך הדלקתי).
  3.  בשלב השלישי, הרופא מבצע הרחבה של התעלות כדי להוריד את חומר השן הרקוב.
  4. בשלב הרביעי, הרופא מבצע שטיפות עם חומרים שונים שמנטרלים את הזיהומים הקיימים בשן.
    טיפול זה מתפרס על פני כמה טיפולים, כאשר כל רופא קובע מספר אחר של טיפולים לפי העדפתו.
    בטיפול האחרון, לאחר שהזיהום ירד והשן נרגעה מההליכים הרפואיים שננקטו בה, הרופא מבצע את השלב החמישי והאחרון שכולל אטימה מחדש של תעלות השורש ואטימה של כותרת השן.

חידוש טיפול שורש במרפאה

מהן הסיבות שגורמות לנגע סב שורשי לאחר טיפול שורש?

נגע סב שורשי מתפתח בעקבות הופעה של דלקת בשורש השן בעקבות הסיבות הבאות שקשורות לטעויות שאירעו במהלך טיפול השורש הראשון:

  • לא נערך ניקוי מספק בתעלות השורש
  • אירעה דליפה של רוק אל תוך התעלות של השן
  • פספוס של תעלות או הכנה חלקית של התעלות
  • דליפה כותרתית וזיהום חוזר של תעלות השורש

האם מספיק ללכת לרופא שיניים בשביל לבצע את ההליך?

אתם עומדים בפני טיפול שורש מחודש, אנחנו מאמינים שאתם תעדיפו שלא לבצע אותו בפעם השלישית בעקבות טעות שעשויה לקרות בטיפול הנוכחי. לכן, כדי שתוכלו להיות רגועים שאתם בידיים טובות ושיש לטיפול אחוזי הצלחה גבוהים, אתם צריכים לגשת לרופא שמתמחה בטיפול שורש בלבד. אמנם כל רופא שיניים יכול לבצע את הטיפול אם יש לו את הידע המתאים, את הניסיון והמכשור.

אך חידוש טיפול שורש עדיף לבצע אצל רופא שמומחה בתחום. אנחנו חוזרים על כך שוב ושוב מכיוון שחשוב שתדעו שיש הבדל בין רופא שיניים לבין רופא מומחה בטיפולי שורש. מטופלים רבים אינם מודעים לעובדה זו, כך שהם מוצאים את עצמם חוזרים אל אותו רופא שיניים שטיפל בהם בהתחלה מבלי לדעת שהם יכולים לקבל תוצאות טובות יותר.

חידוש טיפול שורש במרפאה

למה כדאי לבצע חידוש טיפול שורש?

כפי שנכתב קודם לכן, לעיתים, לא מעט מטופלים בוחרים לדחות את ההגעה אל מרפאת השיניים משלל סיבות (עלות הטיפול שצפויה להיות גבוהה, חשש מכאב, מחסור בזמן פנוי ועוד). חשוב לציין כי כדאי לפנות בהקדם לביצוע הליך רפואי זה למרות הסיבות שצוינו לעיל.

אם אתם דוחים את ההגעה למרפאה, כדאי שתקראו את הנקודות הבאות שיבהירו לכם מדוע כדאי לכם לגשת בהקדם לקבל טיפול רפואי:

  1. כואב לכם כרגע? אם לא תטפלו בשן, היא עלולה לכאוב לכם יותר

אולי אתם מצליחים להתגבר כרגע על כאב הדלקת, אבל המצב עשוי להשתנות. אם תמצאו את עצמכם בתקופה לחוצה, המערכת החיסונית שלם עשויה להיות קצת פחות חזקה ממה שהיא כרגע. במצב שכזה, אתם עלולים לחוות את הכאבים בעוצמה חזקה יותר. כך שתמצאו את עצמכם בתקופה לחוצה ודחופה במהלכה תצטרכו לא רק להתמודד עם קשיי היום יום, אלא גם עם טיפול בשן סוררת.

קליניקה לחידוש טיפול שורש

  1. הנגע הדלקתי עשוי לגדול ולגדול

הדלקת לא תשב ותחכה לכם בסבלנות שתטפלו בה. אם לא תבצעו חידוש טיפול שורש בזמן, היא עשויה להתעצם ולגרום לנזקים חמורים. הזמן עושה את שלו, וככל שהזמן עובר, הדלקת עשויה לגרום לאיבוד העצם.
יש רופאי שיניים שחוששים מלבצע את הליך זה במצב שבו הדלקת חמורה מאוד והם עשויים להציע לכם אפשרויות חריגות ביותר כדי לטפל בבעיה. בשלב שכזה, ייתכן שהרופא המטפל שלכם כבר לא יציע לבצע חידוש טיפול שורש, אלא עקירה של השן ואולי אפילו עקירה גם של השיניים הסמוכות לה.

האם ייתכן מצב שיהיה צורך בעקירה לפני או אחרי ביצוע הטיפול?

חשוב לדעת כי הזמן הוא פקטור קריטי בכל הנוגע לחידוש של טיפול שורש. יכול להיות מצב שבו יהיה צורך בעקירה לפני או אחרי ביצוע חידוש טיפול שורש. חשוב לציין כי כדי להימנע מעקירה יש להגיע אל המרפאה בשלב מוקדם. ככל שתפנו מוקדם יותר לטיפול רפואי, כך עולים סיכויי ההצלחה של הטיפול והצורך בעקירה פוחת.
הכוונה היא שמומלץ לפנות כאשר הדלקת נמצאת בשלב ראשוני, עוד לפני שהיא מתפשטת בשן ומסביב לה.

אישה לפני חידוש טיפול שורש

מהם סיכויי ההצלחה של טיפול זה?

אין אפשרות להגיד במדויק מהם סיכויי ההצלחה של חידוש טיפול שורש. הסיבה לכך היא שכל מקרה לגופו. צריך לבחון כל מקרה באופן אישי ולראות מהי הדרך המתאימה ביותר להתגבר על הדלקת. ישנם מקרים שבהם סיכויי ההצלחה הם גבוהים מאוד וישנם מקרים שבהם הרופא עשוי להמליץ על עקירה באופן מידי.

לסיכום

אם אתם מרגישים אי נוחות, נפיחות או כאבים בשן שבוצע בה בעבר טיפול שורש, כדאי שתפנו בהקדם האפשרי לבירור אצל רופא מומחה לטיפולי שורש. זכרו! דחייה של הטיפול עשויה להביא לתוצאות הרסניות.

ד"ר שמחה פירוב
ד"ר שמחה פירוב

הרופאים שלנו ד"ר שמחה פירוב וד"ר אלנתן פירוב וצוות המומחים שגיבש סביבו משלימים בעבודתם אחד את השני ומתאימים עצמם לעולם מתחדש ששם דגש על תוכניות טיפול אישיות ושילוב של עבודה בין מספר מומחים. במרפאת "שיניים בריאות" תמצאו טיפול אישי וחם לצד מקצועיות ואמינות לא מתפשרת על בריאות השיניים שלכם.

מאמרים שיכולים לעניין אתכם:
לקביעת תור השאירו פרטים