אישה שמחזיקה שן טוחנת שעברה טיפול שורש

טיפול שורש בשן טוחנת

אישה שמחזיקה שן טוחנת שעברה טיפול שורש

טיפול שורש אפשר לבצע בכל סוגי השיניים: בשיניים הקדמיות, בניבים, במלתעות ובשיניים טוחנות. כשמדובר בטיפול שורש בשן טוחנת, הוא בדרך כלל יהיה ממושך יותר, ואף ידרוש כתר דנטלי. למה? ומהו בעצם טיפול שורש? על כל אלו ועוד – במאמר שלפניכם.

מהו טיפול שורש?

חלקי השן

השיניים שלנו מורכבות ממספר שכבות. השכבה החיצונית מכונה גם "זגוגית השן". זגוגית השן כוללת את האמייל והדנטין. האמייל הוא החומר הקשה ביותר בגוף, והוא קשה יותר מעצמות השלד.

תפקידו של האמייל הוא להגן על השן, ומכאן ברורה החשיבות של המרקם הקשיח הזה. דנטין הוא עצם השן, ומהווה את החומר העיקרי ממנו מורכבת השן. 

החלק המכונה "שורש" מצוי מתחת לזגוגית השן. זהו מוך השן. מוך השן מכיל חללים המכונים תעלות השן, והוא כולל רקמות חיבור, כלי דם ולימפה, ותאי עצב.

פה שמדמה טיפול שורש בשן טוחנת

מצבים המצריכים טיפול שורש

כל פגיעה בשורש, כלומר במוך השן, מצריכה טיפול שורש. הפגיעות הנפוצות הן: עששת שעברה את שכבת הזגוגית כתוצאה מהזנחה או מהתפשטות מהירה, או כל זיהום שחדר פנימה.

מחפשים רופא מומחה לטיפול שורש? השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם!

טופס יצירת קשר (#4)

לעתים תהליך דלקתי מתחיל ברקמות המוך, ובמקרים קיצוניים גם נמק. מקרים נוספים הם: סתימות שהתבלו וחשפו את מוך השן, נסיגת חניכיים, ולעתים גם חבלות שפגעו במוך השן. כל המצבים הללו מצריכים טיפול במוך השן, שזהו טיפול שורש.

במקרים מסוימים הוא נדרש כהכנה לטיפולי שיניים אחרים, כמו יישור שיניים. לעתים מבצעים טיפול שורש כטיפול מונע לבעיות צפויות.

רופאת שיניים מבצעת טיפול שורש

מה עושים בטיפול שורש?

החלקים של טיפול השורש בקצרה:

שלב ראשון: אבחון

כדי לאבחן צורך בטיפול שורש, רופא השיניים יבצע צילומי רנטגן ובדיקה קלינית של המקום. הוא עשוי לנקוש על השן ולנסות לזהות את תגובת המטופל.

האינפורמציה מהמטופל על הכאב מהווה אף היא גורם חשוב. במצבים המערבים פגיעה במוך או חשיפה שלו, המטופלים מתארים בדרך כלל סוג ספציפי של כאב שלא מתעורר רק בעקבות אכילת מאכל קר, חם או מתוק, אלא קיים תמיד.

לעתים, תוך כדי טיפול שיניים אחר כמו סתימה, מתגלה הצורך בטיפול שורש. לעתים שן שטופלה בסתימה וממשיכה לכאוב עשויה ללמד את הרופא על צורך בטיפול שורש. 

לאחר קביעת האבחנה והצורך בטיפול שורש, יבצע רופא השיניים את הטיפול עצמו על כל מה שכרוך בו.

אקסטירפציה לטיפול שורש

שלב שני: הרדמה מקומית

במרבית המקרים מבצעים טיפולי שורש בהרדמה מקומית. הרדמה זו כוללת לעתים שילוב בין שני חומרי הרדמה: משחה לאלחוש וזריקה.

את המשחה לאלחוש מורח הרופא באזור שבו יש להחדיר את חומר ההרדמה, וכשהיא משפיעה, מזריק הרופא את חומר ההרדמה לווריד מקומי. החומר מתפשט באזור עם זרם הדם, וגורם לתאי העצב שבאזור להפסיק את התקשורת עם המוח.

כך, המוח אינו מקבל מידע על כאב והמטופל לא חש שום תחושה באזור בזמן הטיפול.

שלב שלישי: ניקוי וחיטוי

בשלב השלישי הרופא מסלק תחילה את רקמת המוך המזוהמת, ובמקרה הצורך, רקמות נוספות בתעלות השורש. כל רקמה מודלקת או מזוהמת תסולק.

זהו הניקוי הבסיסי. לאחר מכן, הרופא יחדיר לתעלות פצירות קטנות וגמישות, שמאפשרות ניקוי יסודי.

הרופא מוסיף ושוטף את התעלות, מסלק רקמות נגועות ומוסיף ומחטא אותן. כדי להכין את המקום היטב, הרופא יסלק ממנו דם והפרשות. לאחר מכן, הוא ייבש את התעלות היטב באמצעות סקשן וזרמי אוויר.

כלים לביצוע טיפול שורש בשן טוחנת

שלב רביעי: סתימה – זמנית והרמטית

כעת, כשהמקום נקי ומוכן, הרופא מבצע סתימת שורש. בשלב זה מחלקים לעתים קרובות את הטיפול, בפרט כשמדובר בשן טוחנת (אבל לא רק!): מניחים סתימה זמנית, ואת שאר הטיפול משאירים למועד מאוחר יותר. לאחר מספר ימים או שבועות, השן תיבדק מחדש, ואז תונח סתימה הרמטית. 

בדרך כלל נהוג להשתמש בסתימה הרמטית בתערובת של שרף עם תחמוצת אבץ, יחד עם משחות הדבקה וחומרים אנטי בקטריאליים. הסתימה היא הרמטית וקבועה.

מחפשים רופא מומחה לטיפול שורש? השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם!

טופס יצירת קשר (#4)

שן טוחנת – מספר תעלות

עד כאן, הכל נכון לגבי כל טיפול שורש. מה קורה בטיפול שורש בשן טוחנת?

כפי שציינו, טיפול שורש מתבצע בעיקרו בתעלות השן. כל שן כוללת מספר שונה של תעלות, כאשר מיקום השן וסוגה קובעים את מספר התעלות הצפוי. מספר התעלות נע בין 1 ל-4 תעלות.

שימו לב! מספר התעלות משתנה מאדם לאדם, ואפילו באותו אדם עצמו, באותן שיניים שבשני הצדדים, עשוי להתגלות מספר שונה של תעלות. עם זאת, ישנו מספר תעלות סביר וצפוי בכל שן. גם מספר השורשים משתנה בין השיניים. 

שיניים טוחנות עשויות להיות עליונות או תחתונות.

בשן טוחנת עליונה – בדרך כלל יש 3 או 4 תעלות.

בשן טוחנת תחתונה – בדרך כלל 2 שורשים ו-3 או 4 תעלות.

ניתן לראות, שבשן טוחנת ישנו מספר התעלות הרב ביותר. זאת הסיבה לכך, שטיפול השורש בשן טוחנת עשוי להימשך זמן רב יותר, וגם לעלות מחיר גבוה יותר. 

אישה עוברת טיפול שורש במרפאה

כתר דנטלי 

במקרים רבים, טיפול שורש מצריך כתר דנטלי, כדי לשמור על יציבות השן ולהגן עליה מפני ריקבון. עם זאת, גם כאן מיקום השן הוא משמעותי: טיפול שורש בשן טוחנת מצריך כמעט תמיד כתר דנטלי, בעוד שטיפול שורש בשן קדמית בדרך כלל אינו דורש זאת.

כאבים וטיפול שורש

כאבים לפני הטיפול

לכאבים המצריכים טיפול שורש יש אופי מסוים. ראשית, הכאבים חזקים מאוד, ואין צורך בגירוי חיצוני שיעורר אותם כמו טמפרטורה קיצונית, צחצוח שיניים או אכילת מאכל מתוק. שנית, הם נוטים להקרין אל הראש, העיניים, האוזניים, הגרון והלסת. 

מטופלים מתארים תחושה של דופק בשן, תחושה של תזוזה ומיקום גבוה מהרגיל של השן.

כאבים אחרי הטיפול

טיפול שורש בשן טוחנת מפחית את הכאבים בשן ובסביבה לטווח רחוק, אבל הוא מלווה בכאבים בטווח המידי.

הטיפול עצמו אינו כרוך כמעט בכאבים הודות להרדמה המודרנית היעילה.

הכאבים מופיעים בדרך כלל לאחר הטיפול, בעת אכילה או הקשה על השן. מומלץ להיעזר במשככי כאבים ולהימנע מאכילה של מאכלים קרים או חמים ביום יומיים הראשונים שלאחר הטיפול. 

בשורה מעודדת: לאחר יום-יומיים הכאבים פוחתים משמעותית, ואת מקומם תופסת הקלה וריפוי.

אישה מסתכלת על איבחון לפני טיפול שורש

טיפול שורש בשן טוחנת – מחירים

המחירים של טיפול שורש בשן טוחנת, הכוללת בדרך כלל כ-3 תעלות, נעים בין 750-2050 ש"ח.

לטבלת המחירים המלאה של כל טיפולי השורש אתם מוזמנים ללחוץ כאן 

מחירים של כתר דנטלי

המחירים של כתר דנטלי נעים על פני טווח רחב, ומשתנים בהתאם לסוג החומר ממנו עשוי הכתר.

סוג הכתר המחיר המקובל
כתר זמני 200-250 ש"ח 
כתר יצוק  900-1000 ש"ח
כתר חרסינה – מתכת בסיסית 1500-1700 ש"ח
כתר חרסינה – מתכת אצילה 2200-2400 ש"ח

לסיכום: במה כרוך טיפול שורש בשן טוחנת?

טיפול שורש בשן טוחנת כרוך בדרך כלל במספר הגעות לרופא השיניים: ראשית יש לאתר ולאבחן את הצורך בטיפול שורש, ולאחר מכן, הטיפול עצמו מתחלק ל – 2: שלב הניקוי וסתימה זמנית, ושלב הסתימה ההרמטית.

בשלב מאוחר יותר, לאחר התאמה מדויקת, יש להגיע לרופא השיניים לצורך הנחת כתר דנטלי על השן, שישמור עליה מפני ריקבון.

טיפול שורש בשן טוחנת כרוך גם במחיר גבוה יחסית, שכן, המחיר עולה בהתאמה למספר התעלות. שן טוחנת כוללת את מספר התעלות הגבוה ביותר, ולכן עלות של טיפול שורש בה גבוהה יותר משיניים אחרות.

גם כתר דנטלי כרוך בתשלום של מחיר לא מבוטל. עם זאת, הודות למיקום השן הנסתר יחסית, ניתן להסתפק בכתרים שאינם מושלמים מבחינת אסתטיקה, ומחירם זול בהרבה.

טיפול שורש בשן טוחנת כרוך גם בכאבים. עם זאת, הם בדרך כלל עוברים בטווח קצר, והטיפול עצמו פותר ומונע את כאבי השן הנובעים מהפגיעה או הדלקת בשורש השן.

טיפול שורש בשן טוחנת הולך ונעשה קל, זול וזמין יותר ככל שהרפואה מתקדמת. שיטות טכנולוגיות חדשות מכוונות להחלפה של פעולות המתבצעות על ידי הרופא בפעולות אוטומטיות וחכמות, המתבצעות באמצעות מכשירים טכנולוגיים מתקדמים. השיטות הללו מבטיחות טיפולי שורש מדויקים, קלים וקצרים יותר. 

ד"ר שמחה פירוב
ד"ר שמחה פירוב

הרופאים שלנו ד"ר שמחה פירוב וד"ר אלנתן פירוב וצוות המומחים שגיבש סביבו משלימים בעבודתם אחד את השני ומתאימים עצמם לעולם מתחדש ששם דגש על תוכניות טיפול אישיות ושילוב של עבודה בין מספר מומחים. במרפאת "שיניים בריאות" תמצאו טיפול אישי וחם לצד מקצועיות ואמינות לא מתפשרת על בריאות השיניים שלכם.

מאמרים שיכולים לעניין אתכם:
לקביעת תור השאירו פרטים