טיפול שורש אפיסקטומי

במאמר הבא בו נפרט על מהו הטיפול, למה הוא משמש, איך הוא מתבצע ומה הסיכונים האפשריים.

מהו טיפול שורש אפיסקטומי?

על מנת להבין את אופי הטיפול, יש להבין כי השיניים שלכם מוחזקות במקומן על ידי שורשים המשתרעים בתוך עצם הלסת. בדרך כלל יש לשיניים קדמיות שורש אחד. לשיניים אחרות, כגון המלתעות והטוחנות שלכם, יש שני שורשים או יותר. קצהו של כל שורש נקרא השיא. עצבים וכלי דם נכנסים לשן דרך חוד השורש. הם עוברים דרך תעלה בתוך השורש ומגיעים למוך השן. חלק זה נמצא בתוך כותרת השן (החלק של השן שניתן לראות בפה).

במהלך טיפול שורש, רופא השיניים שלכם מנקה את התעלות באמצעות מכשירים מיוחדים. הוא יסיר כל רקמה מודלקת או נגועה. ייתכן שיהיה צורך בטיפול שורש אפיסקטומי כאשר מתפתח זיהום או שהזיהום לא יחלוף לאחר טיפול שורש.

תעלות שורש יכולות להיות מורכבות מאוד, עם הסתעפויות זעירות רבות מהתעלה הראשית. לפעמים, גם לאחר טיפול שורש, יכולה להישאר רקמה נגועה בחלקים אלה. זה יכול למנוע ריפוי או לגרום להדבקה חוזרת מאוחר יותר. בטיפול שורש אפיסקטומי, קצה השורש מוסר יחד עם הרקמה הנגועה. לאחר מכן מוסיפים מילוי כדי לאטום את קצה השורש.

למה משמש טיפול שורש אפיסקטומי?

אם בעבר בוצע טיפול שורש ולאחר תקופה, אותו אדם צריך לבצע טיפול נוסף, לרוב זה נובע מבעיה ליד חוד השורש. במקרים רבים, מבצעים טיפול שורש שני לפני טיפול שורש אפיסקטומי.

מחפשים רופא מומחה לטיפול שורש? השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם!

טופס יצירת קשר (#4)

עם התקדמות הטכנולוגיה, רופאי שיניים יכולים לעתים קרובות לזהות תעלות אחרות שלא טופלו כראוי. במקרה זה, ייתכן שהם יוכלו לנקות את הזיהום על ידי ביצוע טיפול שורש שני. זה ימנע את הצורך בטיפול שורש אפיסקטומי. 

טיפול שורש אפיסקטומי מתבצע רק לאחר ששן מסוימת עברה לפחות טיפול שורש אחד והטיפול החוזר לא הצליח או שהוא אינו אפשרי לביצוע. לדוגמה, טיפול חוזר לרוב אינו אופציה טובה כאשר לשן יש כתר או שהיא חלק מגשר.

רופא שיניים באמצע של טיפול שורש

טיפול חוזר בתעלת השורש יחייב חיתוך דרך כותרת השן או הגשר. זה עלול להרוס או להחליש את הכתר או הגשר. לעתים קרובות שוקלים טיפול שורש אפיסקטומי במקרים כאלו. 

חשוב להבין כי טיפול שורש זה אינו זהה לכריתת חוד השורש. בכריתת חוד השורש מסירים שורש שלם, ולא רק את הקצה שלו. 

איך מתבצעת ההכנה לטיפול שורש אפיסקטומי?

לפני ההליך, יש להתייעץ עם רופא השיניים. כדאי לוודא כי רופא השיניים אשר מציע לכם את הטיפול, הוא רופא שיניים בעל הסכמה מתאימה לביצוע טיפול שורש מסוג זה. 

לפני הניתוח, רופא השיניים עשוי לבצע צילומי רנטגן נוספים של השן והעצם שמסביבה. ייתכן שיתנו לכם מי פה מיקרוביאליים, תרופה להפחתת דלקת ו/או אנטיביוטיקה.

רופא השיניים שלכם יבדוק גם את ההיסטוריה הרפואית שלכם. הקפידו לספר לרופא השיניים שלכם על כל התרופות שאתם לוקחים. זה כולל תרופות ללא מרשם, ויטמינים ותוספי מזון. בהתאם למצבים רפואיים קיימים אחרים, רופא השיניים שלכם עשוי להתייעץ עם רופא המשפחה שלכם לפני ההליך.

פה אחרי טיפול שורש אפיסקטומי

איך ההליך מתבצע?

הרופא יבצע חתך קטן בחניכיים שלכם וירחיק את החניכיים מהשן ומהעצם. רופא השיניים עשוי להזדקק למקדח כדי לקבל גישה לשורש. הרקמה הנגועה תוסר יחד עם המילימטרים האחרונים של קצה השורש.

הוא עשוי להשתמש בצבע כדי להדגיש סדקים ושברים בשן. אם יש בשן סדקים או שבירות גדולות, ייתכן שיהיה צורך לעקור אותה. במקרה זה, הליך טיפול השורש לא ימשיך. 

להשלמת ההליך, הרופא ינקה ויאטום את קצה תעלת השן. הניקוי מתבצע בדרך כלל במיקרוסקופ מיוחד. האור וההגדלה מאפשרים לרופא לראות את האזור בצורה ברורה. זה מגדיל את הסיכוי שההליך יצליח. הרופא יבצע צילום רנטגן של האזור לפני שיתפור את הרקמה בחזרה למקומה.

רוב טיפולי השורש האפיסקטומיים לוקחים 30 עד 90 דקות. האורך תלוי במיקום השן ובמורכבות מבנה השורש. הליכים בשיניים קדמיות הם בדרך כלל הקצרים ביותר. אלה בשיניים הטוחנות התחתונות בדרך כלל לוקחים את הזמן הארוך ביותר.

רופא שיניים לפני תחילתו של טיפול שורש

מעקב לאחר ההליך

הרופא יגיד לכם אילו תרופות לקחת ומה אתם יכולים לאכול או לשתות. עליכם לשים קרח על האזור, לסירוגין במשך 20 דקות ואז לעשות 20 דקות של הפסקה. עשו זאת במשך 10 עד 12 שעות לאחר הניתוח, ונוחו בזמן זה.

האזור עלול להיחבל ולהתנפח. הוא עשוי להיות נפוח יותר ביום השני לאחר ההליך מאשר ביום הראשון. בדרך כלל ניתן לשלוט בכאבים באמצעות תרופות אנטי דלקתיות לא סטרואידיות ללא מרשם, כגון איבופרופן (אדוויל, אקמול ועוד). במקרים מסוימים ייתכן שיינתן לכם מרשם לתרופות נגד כאבים. אם כן, קחו אותם על פי ההוראות. 

כדי לאפשר ריפוי, הימנעו מצחצוח האזור או שטיפה נמרצת של חלל הפה. אין לעשן או לאכול מאכלים פריכים או קשים. אל תרימו את השפה שלכם כדי לבחון את האזור. זה יכול לשחרר את התפרים ולשבש את היווצרות קריש הדם הדרוש לריפוי.

רופאים המבצעים טיפול שורש אפיסקטומי

מחפשים רופא מומחה לטיפול שורש? השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם!

טופס יצירת קשר (#4)

ייתכן שתהיה לכם תחושת קהות מסוימת באזור במשך ימים או שבועות לאחר הניתוח. אם כן, ספרו על כך לרופא השיניים שלכם. הקהות בדרך כלל חולפת עם הזמן.

ייתכן שתצטרכו להסיר את התפרים שלכם תוך יומיים עד 7 ימים לאחר ההליך, או שהם עלולים להתמוסס מעצמם. כל הכאבים והנפיחות בדרך כלל נעלמים תוך 14 יום.

למרות שטיפול שורש אפיסקטומי נחשב ניתוח, אנשים רבים אומרים שההחלמה ממנו קלה יותר מההחלמה מטיפול השורש הראשון שעברו.

סיכונים אפשריים כתוצאה מטיפול שורש אפיסקטומי

הרופא יבדוק את סיכוני ההליך בפגישת הייעוץ שתיערך איתכם. הקפידו לשאול שאלות אם משהו שרופא השיניים אומר לכם אינו ברור. הסיכון העיקרי הוא שהניתוח לא יצליח וייתכן שיהיה צורך לעקור את השן.

תלוי היכן נמצאת השן, ייתכנו סיכונים אחרים. אם השן נמצאת בחלק האחורי של הלסת העליונה, הזיהום יכול להיות קשור בסינוסים שלכם. רופא השיניים עשוי להציע או לרשום לכם אנטיביוטיקה או תרופה אחרת במקרה כזה.

פה לפני טיפול שורש אפיסקטומי

שורשי השיניים האחוריות בלסת התחתונה קרובים לכמה עצבים מרכזיים. ניתוח באחת מהשיניים הללו נושא סיכון קל לנזק עצבי. עם זאת, הרופא שלכם ישתמש בצילומי הרנטגן שלכם כדי לראות עד כמה השורשים קרובים לעצבים.

הסיכוי לנזק עצבי קטן ביותר. טיפול שורש אפיסקטומי מהווה בדרך כלל פתרון קבוע. הוא אמור לפתור את הבעיה במשך כל חיי השן.

מתי לפנות לאיש מקצוע?

אם יש לכם כאב או נפיחות בשן שעברה טיפול שורש, פנו לרופא השיניים שלכם. לפעמים לאחר טיפול שורש, מתפתח פצעון ליד השן. הפצעון הזה יעלם מדי פעם ואז יחזור.

קוראים לסוג זה של פצעון פיסטולה. אתם עשויים להבחין במוגלה המתנקזת מהפיסטולה. הפיסטולה היא סימן לכך שיש זיהום והגוף שלכם מנקה אותו החוצה דרך הפצעון. בדרך כלל אין כאבים במצב זה, אך ייתכן שתבחין בטעם או ריח רע בפה.

ד"ר שמחה פירוב
ד"ר שמחה פירוב

הרופאים שלנו ד"ר שמחה פירוב וד"ר אלנתן פירוב וצוות המומחים שגיבש סביבו משלימים בעבודתם אחד את השני ומתאימים עצמם לעולם מתחדש ששם דגש על תוכניות טיפול אישיות ושילוב של עבודה בין מספר מומחים. במרפאת "שיניים בריאות" תמצאו טיפול אישי וחם לצד מקצועיות ואמינות לא מתפשרת על בריאות השיניים שלכם.

מאמרים שיכולים לעניין אתכם:
לקביעת תור השאירו פרטים