טיפול שורש אצל ילדים

שימו לב: הטיפול במרפאה בילדים הוא החל מגיל 7

כאשר רופא השיניים אומר לכם שילדכם עשוי להזדקק לטיפול שורש, אתם עלולים להיות מודאגים מיד. יכול להיות שיש לכם הרבה שאלות או חששות.

  • האם טיפולי שורש בטוחים?
  • האם ילדים זקוקים לטיפולי שורש?
  • כיצד נוכל להימנע מטיפול שורש?
  • מה יקרה במהלך ההליך?

מאמר זה יענה על כל אותן שאלות ועוד. נתחיל בהבנה של מה זה עששת, מדוע ייתכן שיהיה צורך בטיפול שורש וכיצד ניתן להימנע מכך.

ילד יושב על כיסא במהלך טיפול שורש

מה זה טיפול שורש?

טיפול שורש נועד להסרת חיידקים ורקמות מתות או גוססות מתוך השן.

האזור הפגוע ידוע בשם מוך השן, והוא החלק החיוני ביותר של השן. מוך השן, שמקורו במרכז השן מתחת לשכבת האמייל, מורכב מפריטים חיים, כולל כלי דם, עצבים גדולים ורקמת חיבור.

מחפשים רופא מומחה לטיפול שורש? השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם!

טופס יצירת קשר (#4)

כאשר מוך השן נגוע בדלקת, יש צורך בטיפול; אחרת, ייתכן שיהיה צורך לעקור את השן.

במהלך טיפול שורש, רופא השיניים משתמש בכלים זעירים כדי לגשת אל החלק הפנימי של השן, לנקות אותה ולבסוף להניח כתר על החלק העליון של השן.

הכלים הדרושים לטיפול שורש בילדים

מה גורם לעששת?

עששת נגרמת כתוצאה מפגיעה קבועה בחלק החיצוני של השיניים, בצורה של חורים או פתחים זעירים. גורמים רבים תורמים למצב זה, כולל חיידקים, חוסר היגיינת פה טובה, פחמימות מזוקקות, מזון ושתייה ממותקים ואכילת חטיפים תכופה.

עששת היא בעיה נפוצה בקרב ילדים ומבוגרים. כל אחד יכול לפתח עששת, אפילו תינוקות. אם לא מטפלים בה, היא תמשיך לצמוח. החורים שוקעים עמוק יותר לשכבות שיניים נוספות. הדבר גורם לכאבי שיניים, לזיהומים ואף עלול להוביל לאובדן השן.

איך מונעים עששת בשיניים אצל תינוקות?

הדרך הטובה ביותר למנוע עששת היא לפתח הרגלי צחצוח ושימוש בחוט דנטלי תדירים ולא לאפשר לתינוק ללכת לישון עם חלב בפה. נסיעות קבועות לרופא השיניים הן גם חלק חשוב במניעת עששת.

לכן, חשוב לבסס מערכת יחסים בין ילדכם לרופא השיניים בגיל צעיר ולערוך ביקורים קבועים. כדאי גם לפנות זמן לבסס הרגלי היגיינת הפה ולתרגל צחצוח נכון עד שילדכם ילמד את המיומנות.

רופאים מבצעים טיפול שורש בילדים

איך נראית עששת?

יתכן שאתם תוהים כיצד תוכלו לדעת אם לילדכם יש עששת. יכול להיות קשה להימנע מבעיה חמורה יותר שעשויה להוביל לטיפול שורש אם אינכם יכולים לדעת מתי לילדכם יש עששת.

כאשר לילד יש עששת, היא נוטה להיראות כמו נקודה כהה או עכורה על השן. אתם עשויים לראות אזורים לבנים, צהובים או כהים על גבי השן.

בחנו את שיני הילד באופן קבוע. אם אתם רואים כתמים לבנים על השיניים, הגיע הזמן לקבוע פגישה עם רופא השיניים, מכיוון שאלו יכולים להיות סימנים מוקדם לעששת. סימן נוסף לכך שאתם צריכים לפנות לרופא השיניים לילדים הוא לחיים נפוחים ו/או מצב רוח עצבני. אם אתם רואים אזורים חומים או לבנים על שיני תינוקכם, אתם יכולים להיות בטוחים שהעששת החלה.

שיניים המדמות טיפול שורש בילדים

האם טיפולי שורש באמת נחוצים לילדים?

יתכן שאתה תוהה אם ילדים זקוקים לטיפולי שורש. הרי הם מיועדים רק למבוגרים, לא? התשובה היא לא, ניתן לבצע טיפולי שורש על שיני תינוק או על שיניים בוגרות. ישנם מקרים בהם יש צורך בטיפול שורש כדי להימנע מאובדן שן. להלן מספר דוגמאות למקרים בהם טיפולי שורש הם בחירה טובה והכרחית:

  • אם השן ניזוקה כתוצאה מתאונה או מפציעה
  • אם השן לקתה בדלקת
  • אם אובדן שיניים יגרום לבעיות דיבור או בעיות אכילה
  • אם אובדן שיניים יפגע במלוא הפונקציונליות של הלסתות או הלשון

מאיזה גיל אפשר לעבור טיפול שורש?

ניתן לבצע טיפולי שורש בכל גיל. לרוב יש צורך בטיפול שורש כאשר הנזק הוא נרחב. אם אתם חושבים שילדכם עשוי להזדקק לטיפול שורש, עליכם לדון בחששותיכם עם רופא השיניים של הילד.

רופא במהלך טיפול שורש בילדים

מה הם הסימנים לכך שילד עשוי להזדקק לטיפול שורש?

בין הסימנים הברורים יותר לכך שילדכם צריך לראות רופא שיניים באופן מיידי הם:

  • כאב בלתי מוסבר מתמיד
  • רגישות לטמפרטורות מזון (חום וקור)
  • נפיחות ואדמומיות סביב השן הנגועה
  • התרופפות או ניידות בלתי צפויה של השן הנגועה

כיצד אוכל להימנע מטיפול שורש?

טיפולי שורש הם טיפולי שיניים רצינים. הם מבוצעים רק בעת הצורך ובדרך כלל כתוצאה מפגיעה נרחבת בשיניים. אם כן, כיצד נוכל להימנע מצורך בטיפול שורש?

להלן 9 דרכים להימנע מטיפול שורש:

  1. צחצוח שיניים פעמיים ביום. מבוגרים וילדים רבים מצחצחים רק פעם ביום, מה שמגדיל את הסיכון להיווצרות עששת וכתוצאה מכך גם לטיפולי שורש.
  1. שימוש בחוט דנטלי כל יום. אי שימוש בחוט דנטלי זהה למקלחת שבה לא שוטפים כל חלק בגוף. לא הייתם עושים זאת, נכון? אם הילדים שלכם לא משתמשים בחוט דנטלי, הם נותנים לחיידקים מקום מצוין להסתתר ולהתרבות בפה שלהם. שלא לדבר על ריח רע מהפה!
  1. הימנעו מממתקים קשיחים. ממתקים קשיחים יכולים לגרום לסדקים בשיניים המאפשרים לחיידקים להיכנס ולפגוע במערכות שורשי השיניים.
  1. אם השיניים שלהם כבר חלשות, היזהרו! אפילו מזון בריא כמו פירות פריכים, ירקות ואגוזים עלולים לפצח שיניים חלשות.
  1. אל תאכלו קרח. לעיסה של קרח עלולה לסדוק או לשבור שיניים או סתימות, אם יש לילדים שלכם. לאחר שנשברו, חיידקים יכולים להיכנס בקלות לשן.
  1. מגן שיניים בלילה. אם ילדכם חורק שיניים והוא מבוגר מספיק, וודאו כי הוא לובש מגן שיניים. כך, שיניו מוגנות מפני שבירות העלולות לחשוף את השורש ולהוביל לטיפול שורש.
  1. התרחקו מחומרים חומציים. אל תתנו לילדכם מזון ומשקאות חומציים מהסוג המצוי בסודה ומיצים. משקאות אלה מזיקים במיוחד לשיניים. הם שוברים את אמייל השיניים ומכסים את השן במזון ממותק לחיידקים.
  1. בקרו אצל רופא השיניים באופן קבוע. בדיקות סדירות מבטיחות שרופא השיניים ימצא סדקים מוקדם ויהיה ניתן לבצע תיקונים לפני שיהיה צורך בטיפול שורש.
  1. אל תחכו! אם ילדכם סובל מכאבי שיניים, אל תחכו לבקר אצל רופא השיניים. כאבי שיניים הם סימן שמשהו לא בסדר והתעלמות מהם תוביל רק לטיפולים רציניים יותר בהמשך.כלים לטיפול שורש בילדים

מה קורה במהלך טיפול שורש?

אם רופא השיניים קובע כי טיפול שורש הוא האפשרות הטובה ביותר עבור ילדכם, ייקח לו זמן להסביר את ההליך וכל מה שהוא כרוך בכך. אתם עשויים להיות מופתעים לגלות שטיפול שורש אינו הליך ארוך וכואב כפי שהיה פעם, וכפי שרווחת התפיסה עליו. עם ההתקדמות הטכנולוגית ברפואת השיניים, ניתן להשלים את טיפולי השורש במהירות ובנוחות.

מחפשים רופא מומחה לטיפול שורש? השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם!

טופס יצירת קשר (#4)

לרוב, ילדים לא זקוקים לטיפולי שורש. עם זאת, הם עשויים להיות נחוצים במקרים של טראומה או פגיעה בשן, או במקרים של עששת חמורה. פעמים רבות, עקירה היא הבחירה הטובה יותר לניהול נזקי שיניים בילדות, אך לפעמים דווקא טיפול שורש זו הבחירה ההגיונית יותר. במקרים אלה, חשוב לדעת למה לצפות ולהיות מוכן, על מנת שתוכלו לעזור לילדכם לעבור את ההליך ולהימנע מטיפולי שורש בעתיד. וודאו כי אתם עושים את טיפול השורש אצל רופא שיניים מוסמך, שאתם מכירים וסומכים עליו. 

ד"ר שמחה פירוב
ד"ר שמחה פירוב

הרופאים שלנו ד"ר שמחה פירוב וד"ר אלנתן פירוב וצוות המומחים שגיבש סביבו משלימים בעבודתם אחד את השני ומתאימים עצמם לעולם מתחדש ששם דגש על תוכניות טיפול אישיות ושילוב של עבודה בין מספר מומחים. במרפאת "שיניים בריאות" תמצאו טיפול אישי וחם לצד מקצועיות ואמינות לא מתפשרת על בריאות השיניים שלכם.

מאמרים שיכולים לעניין אתכם: