טיפול שורש בלייזר

לייזרים חוללו מהפכה בעולם הרפואה, במיוחד ברפואת השיניים. מכשירי שיניים קונבנציונאליים, כגון מקדחות, הוחלפו בלייזרים והם שינו את אופן ביצוע כמה הליכי שיניים, כאשר אחד הבולטים מביניהם הוא טיפול שורש. במאמר הבא נסביר על טיפול שורש בלייזר, כיצד הוא מתבצע ומה היתרונות שלו?

מהו טיפול שורש?

טיפול שורש הוא הליך שיניים המשמש לטיפול בשיניים נוגעות בדלקת. הטיפול יעיל בהצלת שיניים חולות ומונע את הצורך בגשר, עקירות או השתלות שיניים. הליך טיפול השורש אינו דורש בדרך כלל אשפוז; המטופלים נתונים להרדמה מקומית כדי להרדים את האזור המטופל.

השיטה כוללת הסרת עצבים ואספקת דם לשן הנגועה. הרקמה הפגועה מוסרת לאחר מכן מחלל השן והתעלה, והאזור מנוקה ומעוקר, כך שזיהום נוסף לא יוכל לחדור. למרות שנשמע כי ההליך הוא כואב מאוד, זה לא כך כשמדובר על טיפול שורש בלייזר.

שני רופאים מבצעים טיפול שורש בלייזר

מהו טיפול שורש בלייזר?

הם מכשירים מתקדמים מבחינה טכנית המשתמשים בקרני אור בעוצמה גבוהה, כדי לתקן או להוציא את הרקמות הקשות והרכות מחללי הפה. בימים אלה עדיף לבצע טיפול שורש בעזרת לייזר על פני שיטות מסורתיות מכיוון שהוא מאפשר לרופאי שיניים גישה נוחה למוך של השיניים הנגועות או הפגועות.

הם יכולים להסיר רקמות נגועות מתעלת השורש, ולעקר את האזור ביעילות ובקלות רבה. ניתן אפילו לעצב את תעלת השורש בעזרת לייזרים.

מחפשים רופא מומחה לטיפול שורש? השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם!

טופס יצירת קשר (#4)

איך הלייזר עובד ברפואת שיניים?

כלי לייזר המשמשים ברפואת שיניים, מייצרים גלי הלם פוטו-אקוסטיים לא תרמיים. באופן ספציפי, משתמשים בשני אורכי גל – לייזר ארביום YAG  ו- Nd: YAG.

לייזר ארביום  YAG מייצר גלי הלם בתמיסות הניקוי, ואילו Nd: YAG מציע תגובה טובה יותר לחיידקים. שתי הטכנולוגיות המופעלות יחד עוזרות בניקוי תעלות השורש והאביזרים, ומבטלות את שכבת המריחה, המורכבת מפסולת המורכבת מחיידקים וזיהומים. הסרה נכונה של פסולת היא הכרחית, למניעת סיבוכים ומחלות עתידיות.

כאשר משווים בין טיפול שורש בלייזר לטיפול שורש מסורתי, ניתן לראות כי טיפולי שורש באמצעות לייזר הם יעילים יותר. עם זאת, זהו לא היתרון היחיד של טיפול שורש בסיוע לייזר. ישנן מספר סיבות נוספות להעדפת טיפול שורש בלייזר על פני שיטות מסורתיות.

היתרונות בטיפול שורש בלייזר

  • דיוק 

כלי שיניים שעובדים בסיוע של לייזר מסוגלים להוציא רקמות וחיידקים נגועים משיניים חולות ונגועות בדיוק רב יותר. על פי מחקרים, השימוש בלייזר לנטרול והסרה של מיקרואורגניזמים מזיקים השוכנים במערכת תעלות השורש הוא בעל אחוזי הצלחה גדולים יותר, מה שהופך אותו לטיפול בטוח יותר.

  • פחות מלחיץ

ציוד לייזר לא משמיע קולות קידוח מפחידים המשויכים לכלי שיניים קונבנציונאליים. הם פחות מפחידים ועוזרים להרגיע את המטופל.

  • החלמה מהירה יותר

טיפול שורש בעזרת לייזר הוא פחות פולשני, ומדויק יותר, ובכך מפחית באופן דרסטי את הכאבים וחוסר הנוחות שלאחר הטיפול. דימום במהלך הטיפול הוא פחות נפוץ מאשר בשימוש בשיטות קונבנציונאליות, וההחלמה הרבה יותר מהירה.

  • תוצאות מוצלחות

טיפול שורש בלייזר מראה תוצאות טובות יותר בניגוד לטכניקות טיפול שורש מסורתיות.

מתי צריך לעשות טיפול שורש?

יש צורך בטיפול שורש לטיפול ברקמה בתוך השן. רקמה זו נקראת המוך. המוך עלול להיפגע באופן בלתי הפיך עקב זיהום או טראומה. ההידבקות של המוך נובעת בדרך כלל מריקבון עמוק, הנגרם על ידי חיידקים. ללא טיפול רקמת המוך תמות בסופו של דבר. זה נקרא נמק מוך השן. זיהום זה ורקמת הנמק יכולים לחדור לתוך עצם הלסת וליצור מורסה, זיהום רציני ולעיתים כאב חזק. 

מה הסימנים לכך שאתם צריכים טיפול שורש?

על מנת להציל שן שנפגעה מדלקת, המטופלים צריכים לפנות מיידית לרופא שיניים על מנת לבצע טיפול שורש דחוף. ישנם מספר סימפטומים נפוצים המעידים כי ייתכן שיהיה צורך בטיפול שורש:

  • רגישות של השיניים למאכלים חמים, קרים או מתוקים
  • דלקת וכאבים ברחבי הפה
  • טעם רע בפה
  • ריח רע מהפה
  • חום
  • בלוטות לימפה נפוחות

הליך טיפול שורש בלייזר

טיפול שורש בלייזר יכול לקחת פגישה אחת, שתיים או יותר, תלוי בשן הספציפית ובכמות הזיהום הקיימת. 

הטיפול מתחיל בכך שגורמים לכם לשכב בנוחות. מכשיר הנקרא סכר גומי מונח על השן כדי לבודד אותה ולשמור על החלק הפנימי של השן מפני זיהום רוק. רופא השיניים יוצר גישה למוך השן בעזרת מכשיר השיניים. הרקמה הנגועה ו/או המתה מוסרת בעדינות. ואז החלק הפנימי של השן מעוצב בעדינות, מחטא, וממולא בחומר אינרטי. 

לאחר מכן מבצעים הליך לייזר נוסף, דרך מהפכנית חדשה לניקוי יסודי יותר של האנטומיה המורכבת שנמצאת בתוך השן. טכניקה זו אפשרית באמצעות טכנולוגיה מתקדמת שהתפתחה בשנים האחרונות. מדובר בצעד טכנולוגי נוסף אשר הופך את טיפולי השורש למצליחים יותר, ואת תהליך ההחלמה למהיר וקל יותר. 

מה קורה אחרי טיפול השורש?

לעתים קרובות המטופלים מודאגים מהכאב הגדול שיחוו במהלך טיפול שורש. המוניטין של הטיפול כחוויית שיניים כואבת לרוב אינו ראוי. מטופלים רבים סובלים מכאבים לפני הטיפול, ולאחריו חווים הקלה משמעותית. במהלך ההליך המטופל נמצא תחת הרדמה ותמיד ניתן לתת לו עוד הרדמה אם הוא מרגיש משהו. מרבית החולים סובלים מכאבים מועטים או לא סובלים מכאבים כלל לאחר ההליך. 

חלק מהאנשים חווים אי נוחות קלה לאחר ההליך, אשר בדרך כלל ניתנת לשליטה באמצעות תרופות נגד כאבים ללא מרשם, כמו נורופן או אדוויל. נדיר מאוד שמטופל חווה כאבים עזים לאחר הניתוח, ובמקרה זה ניתן מרשם לתרופה נגד כאבים חזקה יותר.

טיפול שורש מטפל בחלק הפנימי של השן. עדיין צריך לשקם את השן לצורה ותפקוד תקין. לפעמים ניתן לעשות זאת בעזרת סתימה בלבד. עם זאת, פעמים רבות, שיניים שטופלו בטיפול שורש הופכות שבירות עם הזמן לאחר הטיפול. בדרך כלל יש צורך בכתר כדי לבנות מחדש את השיניים הללו ביעילות. אם שמים כתר על השן, יש צורך בהליך נפרד הנקרא כדי לבנות את השן.

מחפשים רופא מומחה לטיפול שורש? השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם!

טופס יצירת קשר (#4)

רופאה מתארגנת לטיפול שורש בלייזר

ההצלחה של טיפולי שורש

טיפולי שורש מצליחים בערך 95 אחוז מהזמן. ההצלחה נקבעת בבדיקות מעקב וצילומי רנטגן. אם השן נותרת ללא כאבים וללא שינויים פתולוגיים בעצם הלסת סביב השן בצילום רנטגן, זוהי הצלחה. בעיות שעלולות להתפתח הן היווצרות זיהום, ציסטה או צלקות בחוד השורש. לעתים קרובות יכול להיווצר מצב כזה גם ללא סימפטומים ולכן חשוב לבצע צילומי רנטגן.

לעיתים רחוקות לא ניתן להציל את השן, כאשר מתעוררות בעיות נדירות כתוצאה מטיפול שורש. חשוב לזכור שבכל הליך רפואי תמיד קיים סיכון שהוא לא יעבוד. שיעור ההצלחה של טיפולי שורש הוא גבוה במיוחד, אך עליכם להיות מודעים לסיכונים הכרוכים בכך, על אף שלרוב הם לא סבירים.

לסיכום

למרות שעדיין נערך מחקר על השימוש ברפואת שיניים בלייזר כשיטה מועדפת לביצוע טיפולי שורש, ישנם מספר יתרונות בולטים לאימוץ שיטה זו לטיפול בדלקות במוך השן. מטופלים החווים את הסימפטומים המופיעים במאמר זה צריכים לפנות לרופא השיניים שלהם עוד היום כדי לבדוק אם טיפול שורש בסיוע לייזר הוא אופציה לטיפול במצבם.

ד"ר שמחה פירוב
ד"ר שמחה פירוב

הרופאים שלנו ד"ר שמחה פירוב וד"ר אלנתן פירוב וצוות המומחים שגיבש סביבו משלימים בעבודתם אחד את השני ומתאימים עצמם לעולם מתחדש ששם דגש על תוכניות טיפול אישיות ושילוב של עבודה בין מספר מומחים. במרפאת "שיניים בריאות" תמצאו טיפול אישי וחם לצד מקצועיות ואמינות לא מתפשרת על בריאות השיניים שלכם.

מאמרים שיכולים לעניין אתכם: