טיפול שורש בשיני חלב

טיפול שורש זו דרך בטוחה ויעילה לעצור סוגים רבים של כאבי שיניים, ולמנוע את אובדן השן עקב ריקבון או פציעה. אבל אתם עשויים לתהות – האם מומלץ לעשות טיפול שורש לילדכם? הרי שן החלב הזו תיפול בעוד כמה שנים בכל מקרה.

זה נכון – שיני החלב נופלות בדרך כלל בין גיל 6 ל-12. עם זאת, ישנן כמה סיבות טובות לנסות לשמור על שיני החלב לאורך זמן רב ככל האפשר באמצעות טיפול שורש, במקום פשוט לעקור כל אחת שנפגעה מטראומה או זיהום.

ראשית, לשיני החלב יש אותן פונקציות כמו שיניים בוגרות – ושן חסרה בכל גיל יכולה לגרום לבעיות בדיבור ובאכילה. לשיני החלב יש תפקיד חשוב נוסף: הן משמשות מנחות למיקום נכון של השיניים הקבועות. ללא שיני חלב להנחות אותן, שיניים קבועות נוטות לצוץ בצורה עקומה, ולעתים קרובות הופכות מוטות או צפופות בגלל חוסר במקום. זה יכול לגרום לבעיות לעיסה שעשויות לדרוש טיפול אורתודונטי נרחב מאוחר יותר.

רופאת שינייפ מבצעת טיפול שורש בשיני חלב

האנטומיה של השן

לפני שנצלול עמוק לנושא טיפולי השורש בשיני חלק, בואו נעשה שיעור אנטומיה מהיר של השן. לכל השיניים ציפוי סופר חזק מבחוץ, המכונה אמייל. אמייל הוא החומר הקשה והמינרלי ביותר בגוף האדם!

מתחת לאמייל נמצא הדנטין, שהוא גם חומר יחסית קשה, אולם יש לו צינורות מיקרוסקופיים. כאשר אמייל נשחק ונחשף הדנטין, תחושות חמות וקרות יכולות לעבור דרך הצינורות הללו, וזה מה שגורם לשיניים לכאוב או להיות רגישות. לבסוף, מתחת לשתי השכבות נמצא המוך.

מחפשים רופא מומחה לטיפול שורש? השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם!

טופס יצירת קשר (#4)

זוהי למעשה רקמה חיה שיש לה עצבים וכלי דם. המוך ממוקם בתא המוך באמצע השן ובמעברים, המכונים תעלות, המסתעפים מהחדר ואל שורש השן.

ילד רואה סרטון שמסביר על טיפול שורש בשיני חלב

מתי יש צורך בטיפול שורש בשיני חלב?

דברים כמו טראומה, כגון חבטה בפנים תוך כדי משחק ספורט, חיידקים ועששת חמורה בילדים עלולים לפגוע במוך ולגרום לדלקת ולזיהום. אם העששת לא מטופלת כראוי, הזיהום יכול לעבור דרך התעלות ומחוץ לקצות שורש השן, להתפשט לעצם הלסת, מה שעלול להוביל למורסה ולגרום לכאב ולנזק גדול עוד יותר.

הדרך היחידה לקבוע אם ילדים זקוקים לטיפולי שורש בשיני חלב היא לבקר אצל רופא שיניים. ברפואת שיניים חדשנית משתמשים בכלי אבחון מתקדמים בכדי לקבל מבט ברור על החלק הפנימי של השן של ילדכם בכדי לקבוע את מהלך הטיפול הטוב ביותר.

פה של ילדים בטיפול שורש

עם זאת, סימפטומים כמו כאב בלתי פוסק, רגישות לחום וקור לאחר שילדכם אוכל או שותה, שן שצבעה מתכהה, כאבים משמעותיים בעת אכילה או לחץ על השן, פצע ליד השן שנראה כמו פצעון – מעידים על כך ששן עשויה להזדקק לטיפול שורש או לפולפוטומי, עליה נסביר בהמשך. 

הסיבה שבגינה מבצעים טיפולי שורש בשיני החלב היא לשמור על מבנה השן הנותר ולשמור על בטיחות רקמת החניכיים והעצמות התומכות בה. טיפול שורש יכול למנוע זיהום ולהבטיח שהשיניים הקבועות המתפתחות יישארו בריאות. אלא אם כן השן צפויה ליפול מעצמה בעתיד הקרוב, עדיף לבחור בטיפול שורש בשיני חלב במקום עקירה.

התסמינים לטיפול שורש בשיני חלב

סימנים לכך שילדכם זקוק לטיפול שורש

במידה ומתעורר חשש צורך בטיפול שורש, חשוב לטפל בו באופן מיידי. הזנחה של הטיפול יכול להוביל לנזק גדול לשיניים. הרשימה הבאה כוללת את סוגי התסמינים השונים שעלולים להעיד על צורך בטיפול שורש:

תסמינים שאתם עשויים להבחין בהם

  • שימו לב לתלונות של ילדכם על כאבי שיניים שהן בדרך כלל האינדיקציה המוקדמת ביותר להימצאות זיהום או עששת.
  • כאב בתעלת השורש יכול להיות עמום או אינטנסיבי וילדכם עלול לפתח רגישות למאכלים קרים או חמים.
  • ייתכן שתבחינו גם בנפיחות או בדלקת בחניכיים.
  • אתם עשויים לראות היווצרות מוגלה מסוימת בפה של ילדכם.
  • לילד עלול להיות חום.
  • בלוטות הלימפה של הילד עשויות להתנפח.ילדה באמצע טיפול שורש בשיני חלב

תסמינים שרופא שיניים יכול להבחין בהם

  • וריאציות של רקמות רכות.
  • צבע שיניים כהה.
  • חוסר אחידות בשיניים.
  • שן נגועה. 

תסמינים שנקבעים באמצעות בדיקות

  • בדיקת ההקשה בה רופא השיניים ידפוק קלות על השן בעזרת כלי כדי לברר את תגובת הכאב ולהבין האם קיים כאב שיכול להעיד על צורך בטיפול שורש. 
  • בדיקת רנטגן של השן תיערך כדי לבדוק אם יש זיהום בסיסי.

להציל את השן זה תמיד עדיף

שלא כמו המשטח החיצוני הקשה שלה, המוך הרך שבתוך השן עשיר בכלי דם ועצבים. בעיות באזור זה מסומנות לרוב על ידי רגישות וכאב בשיניים. כאשר אנו מוצאים את התסמינים הללו במהלך בדיקה, אנו משתמשים בדרך כלל בצילומי רנטגן כדי לאשר שהמוך חולה או גוסס. זה הזמן שבו עלינו לנקוט בפעולה, לפני שתוכל להתפתח מורסה או זיהום נוסף.

במקרים חמורים, ייתכן שיהיה צורך לעקור את השן ולהתקין גשר שימלא את הפער. אך פעמים רבות, הגשר לא משחזר באופן מלא את הפונקציונליות של השן. בנוסף, הוא רגיש, יכול להשתחרר ויש לפקח עליו כל הזמן. במידת האפשר, אנו מעדיפים להשתמש בשיטות טיפול כגון:

  • כיפוי מוך שן בלתי ישיר. אם נזקי המוך מינימליים, ניתן להסיר את רוב הריקבון (אך לא את המוך), למרוח אנטיביוטיקה ולאחר מכן לאטום את השן שוב. לכן מכונה הטיפול עקיף. 
  • פולפוטומי. לחילופין, אם הריקבון מוגבל לחלק העליון של המוך, הרופא עשוי להמליץ ​​על טיפול פולפוטומי. הוא כולל הסרת החלק הפגום של המוך, ייצוב החלק הבריא שנותר, ולאחר מכן חיטוי ואיטום השן. זהו למעשה טיפול שורש "חלקי", טכניקה שפועלת כבר זמן רב ומוצלחת במקרים רבים.
  • פולפקטומי. אם רקמת המוך נדבקת דרך כל מבנה השן, ייתכן שיהיה צורך בכריתת מוך. בהליך זה, מסירים את כל רקמת המוך, מחטאים ומעצבים את התעלות, ואז ממלאים ואוטמים אותם בחומר אינרטי. לאחר מכן, כותרת השן (החלק הגלוי של השן) תשוחזר. הליך זה דומה לטיפול שורש מסורתי, עם הבדל מכריע: חומר האיטום שבו משתמשים עבור ילדים מסוגל להתמוסס על ידי הגוף. כך, כאשר יגיע הזמן שתצא שן קבועה, שורשי שן החלב יוכלו להיספג באופן טבעי והתפתחות השן תוכל להתנהל כרגיל.אישה מסבירה לילדה על טיפול שורש בשיני חלב

הכנה לטיפול שורש של ילדיכם

כפי שאתם בוודאי כבר יודעים, רוב הסיפורים שאולי שמעתם על טיפול שורש פשוט אינן נכונות. למעשה, ההליך גורם בדרך כלל לאי נוחות מועטה, אך הוא די מצליח להקל על כאבי שיניים!

רופאי השיניים מיומנים בשימוש בהרדמה כדי לחסום את תחושת הכאב, ומנוסים בהרגעת הפחדים של ילדים צעירים. למרות שמובן שאתם עשויים להיות לחוצים, זה יעזור אם לא תתנו לילד שלכם להרגיש את החרשה שלכם. קול מרגיע ומגע עדין יכולים להקל רבות על הלחץ.

לאחר בדיקה מעמיקה, הרופא ימליץ על האפשרויות הטובות ביותר לטיפול בילד שלכם. לאחר מכן, יתנו לכם הוראות מעקב מלאות וייקבע ביקור חוזר. אין מה לחשוש מטיפול שורש: תחשבו על זה כטיפול שעשוי להציל את ילדכם מכאבי שיניים כעת, ואולי הרבה טיפולי שיניים בהמשך חייו. 

אם אתם חושבים שילדכם צריך טיפול שורש, צרו קשר עם הרופא שלכם באופן מיידי!

אתם מוזמנים לקרוא מאמר מעמיק יותר אודות טיפול שורש אצל ילדים.

ד"ר שמחה פירוב
ד"ר שמחה פירוב

הרופאים שלנו ד"ר שמחה פירוב וד"ר אלנתן פירוב וצוות המומחים שגיבש סביבו משלימים בעבודתם אחד את השני ומתאימים עצמם לעולם מתחדש ששם דגש על תוכניות טיפול אישיות ושילוב של עבודה בין מספר מומחים. במרפאת "שיניים בריאות" תמצאו טיפול אישי וחם לצד מקצועיות ואמינות לא מתפשרת על בריאות השיניים שלכם.

מאמרים שיכולים לעניין אתכם:
לקביעת תור השאירו פרטים