טיפול שורש בשן בינה

יתכן שלא נכיר אותה שנים. היא יכולה לשבת לנו בשקט בפה ולעשות את עבודתה בלי שנרגיש אותה בכלל. כל זה, עד שכאב חד ועוצמתי יתפוס אותנו. כאבים ונפיחות – כך דלקת בשן בינה חושפת את עצמה ומספרת על קיומה. בשלב הזה כנראה שנצטייד במשכך כאבים חזק להתמודדות עם חוסר הנעימות.

מי היא שן בינה? מהם דרכי הטיפול ואיך מתבצע טיפול שורש? אחרי המאמר הזה תהיו חכמים יותר.

רופאה של טיפול שורש בשן בינה

נעים להכיר – שן בינה

נסו למשש את השיניים האחוריות שלכם, בכל רבע פה תוכלו למצוא שן בינה אחת שממוקמת בשני צידי הלסתות. מצאתם? אילו הן ארבעת שיני הבינה שלכם! 

מגיל ינקות מתפתחת בלסת מערכת השיניים שלנו, תחילה בוקעות השיניים החותכות, אח"כ יוצאים הניבים, ואחרונות בסדרה הן שיני הבינה. הן בוקעות בגילאי 17-21, ומכאן לקוח שמן: "שיני בינה" מלשון התבגרות כמובן. כל אדם ואופן צמיחת שיני הבינה שלו.

אצל חלק מהאנשים הן עשויות לבקוע רק בחלקן או להישאר ברקמת החניכיים. שיניים אלו נקראות שיני בינה כלואות.

מחפשים רופא מומחה לטיפול שורש? השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם!

טופס יצירת קשר (#4)

מכיוון ששיני הבינה אינן עוזרות ללעיסה וגורמות שלל דלקות וזיהומים, קשה להבין מהי תרומתן ומדוע הן נחוצות לנו. הועלו השערות שונות בהקשר לתפקידן של שיני הבינה, ביניהן ההשערה כי בעבר התפריט האנושי כלל סוגי מאכלים הזקוקים לטחינה חזקה ושיניים שלא היו בשימוש החליפו את מקומם בשיני הבינה.

כיום המזון הנאכל ע"י בני האדם הוא רך יותר והשיניים אינן מתבלות. הלסת קטנה ואין מרווחים מספיקים שיכילו את שיני הבינה. למה זה גורם? שיני בינה כאמור עלולות לגרום לדלקות וזיהומים שונים, כך זה קורה:כיצד לנהוג לפני טיפול שורש בשן בינה

שיניים כלואות

חוסר המקום בלסת גורם לשן הבינה הרוצה לבקוע החוצה, לחפש לה דרך מעניינת בה תפציע לאוויר העולם. היא עלולה לבקוע בזוויות שונות ומשונות ובכך לגרום לכליאת מזון או לכליאה עצמית.

בלסת העליונה היא עלולה לצמוח לכיוון הלחי במקום בזווית ישרה ובכך לגרום לתופעות של נשיכת לחי וכליאת מזון. ואילו כאשר היא בוקעת בצורה משונה בלסת התחתונה, היא עלולה לצמוח לכיוון הלשון והלחי ולהפוך למציקה מאוד.

קיימת אפשרות בה שן הבינה אינה בוקעת לחלוטין ונוצרת סביבה חיידקית סביב כותרת השן. שכבה זו נוטה לצבור מזון. בדר"כ קשה לצחצח את האזור, וכך נוצרת במקום דלקת כרונית. בשלב זה אנחנו נרגיש כאב בחניכיים, תתפתח נפיחות והאזור עלול לדמם.

אנו גם עלולים לחוש כאב באזורים אחרים כמו הלסת והפנים. כאב זה מוקרן משן הבינה.

רופא שיניים מסביר על טיפול שורש בשן בינה

דלקת בשיני בינה

דחיסת חיידקים ומזון באזור שן הבינה, נשיכה מתמשכת של החניכיים הנמצאות מעל שן הבינה, ע"י שיניים אחרות, או היווצרות של מורסה סביב שן הבינה, כל אלו עלולים לגרום להתפתחות דלקת בשן. תוצאות הדלקת הן כאב חד ונפיחות.   

עששת באה לבקר

זה מתחיל הרבה קודם, מברשת השיניים מתקשה להגיע עד למיקומן האחורי של שיני הבינה וכך יוצא שאנו מעבירים אותה קלות מעל השן ומסיימים סיפור. מה שמתרחש בינתיים מתחת לפני השטח זו היווצרות של דלקת המכונה עששת.

החיידקים חוגגים על האפשרות לשבת בנינוחות ומתרבים להנאתם, תוך שהם גורמים להרס רב בשן. אנחנו נתוודע להימצאותם רק בבוא כאב חזק ופתאומי, שיעורר אותנו להכיר בבעיה.

בנוסף, כאשר שיני הבינה כלואות, הן עלולות "להדביק" שיניים סמוכות בעששת, ויווצרו גם בהן חורים. במרבית הפעמים חורים אלו יתפתחו באזור צוואר השן ולמרות שבמבט שטחי השן תיראה בריאה לחלוטין, נדרש לעשות בה טיפול שורש מעמיק.

הכלים הנדרשים לטיפול שורש בשן בינה

טיפול שורש- למה? מתי? איך?

אנחנו רגילים להתייחס לצמד המילים "טיפול-שורש" כמושג מאיים, שנלמד מתוך כתבים שנמצאו במרתפי עינויים עתיקים. האמת היא הרבה יותר פשוטה, מדובר בטיפול שגרתי והוא לא חייב להיות כ"כ כואב.

טיפול שורש שניתן לכנותו גם סתימת שורש או בשמו הלטיני: אנדודונטיה, יבוצע במקרים שונים.

בדר"כ נבצע טיפול שורש כאשר התפתח בשן חור עמוק מאוד שעבר את כותרת השן וחדר פנימה דרך שכבת האמייל והדנטין אל מרכז השן המכילה עצבים וכלי דם. טיפול שורש עשוי להתבצע גם במקרים של שבר בשן או אם יש צורך להתקין גשר או כתר.

אישה מצולמת בזמן טיפול שורש בשן בינה

כך זה מתבצע:

לאחר הרדמה של האזור, מבצע רופא מומחה ניקוי של תעלות השורש. תעלות אילו הינן השורשים החלולים הנמצאים בתוך העצם ומלאים כלי דם ועצבים. לאחר הניקוי סותם הרופא את התעלות בחומר מיוחד המונע הצטברות חיידקית.

במהלך טיפול השורש יבצע הרופא המטפל צילומי רנטגן שונים שימדדו את אורך התעלות ויתנו לו אינדיקציה נכונה באשר לדרכי הטיפול הספציפיות.

מחפשים רופא מומחה לטיפול שורש? השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם!

טופס יצירת קשר (#4)

לאחר סיום הטיפול ישנן שתי אפשרויות:

1. ביצוע סתימה.

2. התקנת מבנה או כתר.

צורת השיקום תשתנה בהתאם לכמות חומר השן שנשארה. אם נשארו קירות שן חזקים, הרופא יבחר בסתימה. ואילו במקרה שמבנה השן חלש הוא יבצע כתר שיגן עליה משבר, מכל צדדיה. שן לאחר טיפול שורש עלולה להפוך לאפרפרה, במקרה כזה אתם תוכלו לבחור אם להניח עליה כתר ליצירת מראה אסתטי ואחיד.

טיפול שורש בשן בינה

טיפול שורש בשן בינה הינו הליך מאתגר הכולל בתוכו התמודדות עם שני קשיים עיקריים. הקשיים קשורים למיקומה של שן הבינה בתוך הלסת. השן נמצאת בחלק פנימי ביותר בפה וקשה להגיע אליה וכן, קרבתה של השן ללוע גורמת לכך שכל מגע במקום מעורר את רפלקס ההקאה ומביא לבחילות קשות.

לכן, על רופא השיניים להיזהר מאוד בשעת הטיפול. אי לכך ברוב הפעמים יחליט הרופא על עקירת השן בהליך כירורגי, יוצאי דופן הם המקרים בהם החניכיים בריאות לחלוטין והשן חשובה לתמיכה, להשתלות ולשיקום כל הפה, אז יבוצע טיפול שורש.

רופא משתמש במראה לפני טיפול שורש בשן בינה

כך תנהגו לפני טיפול שורש בשן בינה:

  1. עדכנו את הרופא אם יש לכם בפה כתר קבוע, ייתכן ויצטרכו להתקין לכם כתר זמני.
  2. הביאו אתכם מסמכים המעידים על ההיסטוריה הרפואית שלכם ברפואת שיניים.
  3. עדכנו את הרופא המטפל שלכם אם אתם סובלים מחרדה. ייתכן והוא ימליץ לכם על טיפול בגז צחוק.
  4. הפחיתו עומס במהלך יום הטיפול והיום שאחריו, למקרה שיתקפו אתכם כאבים בהתפוגגות ההרדמה. (חשוב לציין שהטיפול עצמו נעשה בהרדמה ועל כן, אין לכם מה לחשוש מכאב.)
  5. אכלו כרגיל. אם אתם חוששים מהקאה פנו את שלוש השעות הקודמות לטיפול, מארוחה כבדה. 

כך תנהגו לאחר טיפול שורש בשן בינה:

  1. תוכלו לצחצח שיניים כאוות נפשכם.
  2. ישנה מניעה על אכילת ושתיית מאכלים ומשקאות חמים, כל עוד ההרדמה משפיעה עליכם.
  3. אתם יכולים לבצע פעילות ספורטיבית בכיף. אלא אם כן אינכם חשים בטוב או שאתם חשים כאב מקומי.רופאת שיניים מבצעת טיפול שורש בשן בינה

תכלס, כמה זה עולה?

לכל שן מס' תעלות שונה. על רופא השיניים לנקות כל תעלה ולסתום אותה. מחיר טיפול השורש משתנה לפי מס' התעלות.

טיפול שורש מחיר
טיפול שורש תעלה אחת 400-700 ש"ח
טיפול שורש שתי תעלות 700-900 ש"ח
טיפול שורש 3 תעלות 500-1100 ש"ח

רוצים לקרוא עוד על טיפולי שורש? היכנסו לאתר ותיהנו מתוכן איכותי ברפואת שיניים מתקדמת.

ד"ר שמחה פירוב
ד"ר שמחה פירוב

הרופאים שלנו ד"ר שמחה פירוב וד"ר אלנתן פירוב וצוות המומחים שגיבש סביבו משלימים בעבודתם אחד את השני ומתאימים עצמם לעולם מתחדש ששם דגש על תוכניות טיפול אישיות ושילוב של עבודה בין מספר מומחים. במרפאת "שיניים בריאות" תמצאו טיפול אישי וחם לצד מקצועיות ואמינות לא מתפשרת על בריאות השיניים שלכם.

מאמרים שיכולים לעניין אתכם:
לקביעת תור השאירו פרטים