טיפול שורש וכתר

אז, קבעתם פגישה עם רופא השיניים כי יש לכם שן שמפריע לכם. היא לא כואבת כל הזמן, אבל מדי פעם זה כואב נורא. כנראה שהאנשים סביבכם כבר אמרו לכם שאתם כנראה צריכים כתר או טיפול שורש. החדשות הטובות הן שעד שלא תגיעו לרופא השיניים, לא תוכלו לדעת מה הבעיה ומה הטיפול הנדרש. 

האמת היא שיש הרבה מקרים בהם מספיק רק כתר. כתר משמש לכיסוי שן פגועה או מעוותת. כתר לשיניים יכול להיות הליך הכרחי או קוסמטי. עם זאת, טיפולי שורש נעשים רק כשיש בעיה, ותמיד אחריה מונחת כתר להגנה על השן. אז, למען השקט הנפשי, להלן מידע על ההבדל בין כתר שיניים לבין טיפול שורש.

פה בביצוע טיפול שורש וכתר

האנטומיה של השיניים

כדי להבין את ההליכים של טיפול שורש, או כתר, יעזור לדעת מעט על האנטומיה של השן. בכל שן יש כמה שכבות. החלק החיצוני והקשה ביותר של השן הוא האמייל. זה מה שאתם רואים כשמישהו מחייך.

השכבה הבאה מתחת לאמייל היא הדנטין. הוא רך יותר ובעל מיליוני צינורות צרים המובילים ישירות למרכז השן, שם נמצא המוך. במוך נמצאים כל העצבים וכלי הדם של השן. המוך זה חלק מאוד חשוב, מכיוון שהשיניים גדלות ומתפתחות ומחלק זה הן מקבלות את ההזנה. 

אולם, לאחר שהשן מפותחת במלואה, המוך לא חשוב מאחר שמבנים אחרים יכולים לספק הזנה לשן הבוגרת. מה שחשוב לציין הוא שהריקבון יכול להשפיע על כל שכבות השן, אך ככל שהריקבון עמוק יותר – כך הבעיה חמורה יותר.

מחפשים רופא מומחה לטיפול שורש? השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם!

טופס יצירת קשר (#4)

הכלים לביצוע טיפול שורש וכתר

מהו טיפול שורש?

טיפול שורש הוא הליך הכרחי כאשר למישהו יש דלקת או זיהום במוך השן. ישנן מספר דרכים שבהן הדבר יכול להתרחש. אם יש לכם ריקבון עמוק, חיידקים יכולים להיכנס למוך ולגרום לזיהום. זה יכול להתרחש גם אם יש לכם חריץ המספק פתח לשן.

טיפולי שיניים חוזרים ונשנים, או פציעה מטראומה עלולים לגרום גם לבעיות שידרשו טיפול שורש. אם אחד מהדברים האלה לא יטופל, לא רק שתחוו כאב חמור, אלא שאתם עלולים לפתח מורסה או אפילו זיהומים חמורים יותר.

כדי לקבוע אם אתם זקוקים לטיפול שורש, רופא השיניים שלכם יבדוק אתכם ויעשה צילומי רנטגן. לאחר מכן, הוא יקהה את האזור באמצעות זריקות הרדמה מקומיות. כדי להגיע למוך, רופא השיניים יצטרך לבצע פתח בכותרת השן שלכם, דרך האמייל והדנטין ולתוך המוך. זה ייעשה בעזרת מקדחה קטנה.

רופא מסביר על טיפול שורש וכתר

לאחר מכן, רופא השיניים ישתמש בכלים זעירים כדי לנקות את כל המוך הפגוע או הנגוע של השן. בשלב זה, הוא עשוי להחדיר פתרון אנטיבקטריאלי לתוך השן כדי למזער את הסיכון לזיהום נוסף. לבסוף, השן שלכם תקבל מילוי זמני ואז תיסגר.

ההליך כולו עשוי לקחת ביקור אחד או שניים, וברפואת שיניים מודרנית אתם אמורים להרגיש אי נוחות מינימלית או לא להרגיש כלום. השן שלכם עשויה להיות מעט רגישה במשך כמה ימים, אך אם יש לכם כאבים רציניים, עליכם להודיע ​​על כך לרופא השיניים שלכם באופן מיידי.

לאחר שהשן שלכם תיפטר מכל מחלה או זיהום, תהיו מוכנים לקבל כתר בעוד מספר שבועות.

אישה באמצע טיפול שורש וכתר

מהו כתר שיניים?

כתר שיניים הוא מבנה המחובר לצמיתות לשן שלכם או לשיניים מושתלות. הוא משמש לכיסוי מלא של שן פגומה, או של שן מעוותת או בעלת צבע כהה. הסיבה לכך שמשתמשים בו לאחר טיפול שורש היא להגן על השן ולהעניק לה חוזק ויציבות.

לפני שניתן להלביש כתר לתוך הפה, רופא השיניים פועל על מנת להקטין את גודל השן הקיימת בעזרת מקדחה. לאחר מכן, הוא ייצור תבנית של הכתר הרצוי. התבנית תישלח למעבדה כך שניתן יהיה ליצור את הכתר שלכם בהתאם למפרט שיצר רופא השיניים.

כתר זמני יונח על השן שלכם עד שניתן יהיה להכניס את הכתר הקבוע. ברגע שהגשר הסופי מתקבל, ומותקן בפה שלכם, הוא קבוע וניתן להסירו רק בטיפול של רופא שיניים. הדבר נכון גם לגבי כתרים המונחים על השתלות שיניים, למעט כמובן שלא יהיה צורך להקטין את השתל בגודלו לפני הנחת הכתר.

ישנם מספר חומרים שונים שניתן להכין מהם כתר, בהתאם למיקום ולתפקוד הכתר. לדוגמה, כתרי חרסינה או קרמיקה יכולים להתאים לצבע השיניים, הם בעלי המראה הטבעי ביותר והטובים ביותר לשיניים הקדמיות.

פה שמדמה טיפול שורש וכתר

עם זאת, זהב, ומתכות אחרות שהינן חזקות יותר מחרסינה, עשויות להיות מומלצות לשיניים שנמצאות בחלק האחורי ולא ניתן לראותן. חשוב לדון באפשרויות ובהמלצות של רופא השיניים שלכם לפני הזמנת הכתר מהמעבדה.

אז בעוד שטיפול שורש משמש רק לטיפול בבעיות שיניים, כתרים לא נמצאים בשימוש רק כדי לכסות את השן שעברה טיפול שורש, אלא משמשים גם למספר מטרות אחרות. ניתן להשתמש בהם לכיסוי שן שנחלשה משבר, או כזו שיש בה חור גדול מאוד. ניתן להשתמש בכתר גם לכיסוי שתל דנטלי או לתיקון שן שבורה.

לפעמים ניתן לחבר כתר בכדי למלא פער בין שיניים. ולבסוף, ניתן להשתמש בכתרים מסיבות קוסמטיות גרידא, לשיפור המראה של שן מעוותת.

כיצד כתר לשיניים יכול לעזור לכם?

הכתר מחקה את הצורה, הגודל והתפקוד הרגיל של השן המקורית. הוא יכול לחזק את השן והחניכיים ולעזור לשמור על לעיסה נכונה. אם הלסתות נאלצות ללעוס בצורה מסורבלת בגלל שיניים חסרות, הדבר יכול לגרום לבעיות בעצמות הלסת ושרירי הפנים.

מחפשים רופא מומחה לטיפול שורש? השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם!

טופס יצירת קשר (#4)

לכן, בעלי כתר בשיניים יכולים לטפח לעיסה ונעילה תקינה של הלסתות והשיניים העליונות והתחתונות.

כתרי שיניים הם פתרון פופולרי לשיקום שיניים שיכול לסייע בהגנה על שיניים פגומות וסדוקות תוך שיקום הפונקציונאליות של השן. ישנן סיבות שונות לכך שתצטרכו כתר שיניים, אך חלק מהסיבות כוללות:

  • חור גדול מדי בשיניים. 
  • שן סדוקה, חלשה ופגומה. 
  • אם עשיתם טיפול שורש ועכשיו אתם צריכים כתר שיסייע בהגנה על השן המשוחזרת.
  • אם היה לכם שתל שיניים שעכשיו צריך כתר כדי לתת לו צורה של שן אמיתית. רופא באמצע טיפול שורש וכתר

איך צריך לטפל בשיניים לאחר כל אחד מההליכים?

כתרים צריכים לשרוד במשך כל החיים, אם כי לפעמים המלט מתרופף והוא עלול לצאת החוצה. אם זה קורה, אתם יכולים לנסות לחבר מחדש את הכתר באמצעות משחת שיניים, אך חשוב להודיע ​​על כך לרופא השיניים שלכם באופן מיידי על מנת שניתן יהיה להצמיד אותו מחדש עם מלט קבוע בהקדם האפשרי.

הטיפול בכתר שלכם צריך לכלול היגיינת פה טובה למניעת ריקבון, והימנעות מאכילת מזון קשה כמו קרח או ממתקים שעלולים לגרום נזק.

רופא מבצע הליך של טיפול שורש וכתר

לאחר טיפול שורש, היגיינת פה טובה היא המפתח לשמירה על בריאות וחוזק השיניים והחניכיים שלכם. זה כולל צחצוח ושימוש בחוט דנטלי מדי יום, כמו גם ניקיון ובדיקות שיניים לפחות כל שישה חודשים.

טיפול השורש אמור לפתור את הבעיה בהישג יד, אבל זה לא אומר שלעולם לא תהיה לכם בעיה עם השן הזו שוב. במקרים מסוימים, ייתכן שיהיה צורך לחזור על טיפולי השורש, אפילו שנים לאחר מכן. לכן, פנו לרופא השיניים שלכם באופן קבוע אם אתם נתקלים בכאבים חדשים. 

ד"ר שמחה פירוב
ד"ר שמחה פירוב

הרופאים שלנו ד"ר שמחה פירוב וד"ר אלנתן פירוב וצוות המומחים שגיבש סביבו משלימים בעבודתם אחד את השני ומתאימים עצמם לעולם מתחדש ששם דגש על תוכניות טיפול אישיות ושילוב של עבודה בין מספר מומחים. במרפאת "שיניים בריאות" תמצאו טיפול אישי וחם לצד מקצועיות ואמינות לא מתפשרת על בריאות השיניים שלכם.

מאמרים שיכולים לעניין אתכם:
לקביעת תור השאירו פרטים