4 שיניים שמראות את התהליך של טיפול שורש

טיפול שורש – תהליך

4 שיניים שמראות את התהליך של טיפול שורש

מטופלים רבים תוהים איך הם יכולים להיערך לקראת טיפול שורש. טיפול שורש, בניגוד לסתימה שנחשבת להליך מוכר וידוע, אינו מוכר למטופלים רבים. כך שהם אינם יודעים מהו התהליך שהם צפויים לעבור.

זו בדיוק הסיבה שגרמה לנו לרכז את כל המידע שאתם צריכים לקרוא בכל הנוגע לתחום של טיפול שורש. כך שבסיום שורות אלו, אתם תדעו מעבר לעובדה המוכרת והידועה כי טיפול שורש תהליך מורכב.

אישה בטיפול שורש

מה זה טיפול שורש?

טיפול שורש הוא טיפול שהמטרה שלו היא לתקן שן שנפגעה בעקבות (ברוב המקרים הפגיעה הינה בעקבות עששת). מדובר בהרס הדרגתי של שכבות השן, החל מהשכבה החיצונית אל הפנימית.

עששת פוגעת תחילה בשכבה החיצונית של השן ועם הזמן היא חודר את הרקמה החיצונית שלה ומגיעה עד לחלק הפנימי, המוך. שם יש רקמה פנימית שמכילה כלי דם ועצבים. כאשר ישנה פגיעה שכזו, מדובר בפגיעה חמורה שדורשת טיפול שורש בהקדם האפשרי.

מה כולל טיפול שורש?

טיפול שורש מורכב תחילה מהליך של הכנה לטיפול. הליך זה משתנה ממטופל למטופל. כשמדובר בהכנה אצל מטופל בריא, יש לבצע תחילה צילום מיוחד. הצילום יכול להיות צילום פנורמי, או CT וכדומה. המטרה של צילום זה היא לאבחן במדויק את המחלה שקיימת בשן.

מחפשים רופא מומחה לטיפול שורש? השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם!

טופס יצירת קשר (#4)

כשמדובר בהכנה לטיפול בקרב אנשים בעלי סיכון מוגבר לדלקת של מסתמי הלב, יש ליידע את רופא השיניים מראש על כך. המטופל כנראה יצטרך ליטול אנטיביוטיקה לפני ביצוע הטיפול. כשמדובר במטופל שיש לו היסטוריה רפואית של קרישת דם, הוא יתבקש לבצע בדיקות דם שיבחנו את תפקודי קרישת הדם שלו לפני הטיפול.

הסיבה לכך היא שמטופלים אלו נחשבים כבעלי סיכון גבוה לדימום יתר. כפי שנכתב קודם לכן, טיפול שורש תהליך מורכב, כך שלאחר ההכנה לטיפול מתחיל הטיפול עצמו שכולל את השלבים הבאים:

תכשירים להלבנת שן שעברה טיפול שורש

  1. בדיקת השיניים באמצעות צילום רנטגן

בשלב זו, רופא השיניים בוחן את השן באמצעות צילום רנטגן כדי לאבחן את המחלה ולבדוק אם אכן מדובר בדלקת מוך השן או שמדובר בעניין אחר.

במקרים שבהם מתגלה כי אין נזק גלוי ולא קיימים סימנים שמעידים על דלקת בלתי הפיכה, על רופא השיניים לפתוח את השן ולבדוק את עומקה של העששת ולבחון האם יש צורך בטיפול שורש.

  1. פתיחת השן וסילוק העששת

בשלב זה, הרופא מבצע קודם כל הרדמה מקומית. מיד לאחר מכן הוא פותח את השן ומסלק את העששת. הרופא מבצע גם ניקיון של תעלת השורש ומסלק את רקמת המוך.

שן נמקית לפני טיפול שורש

  1. מילוי השן בחומר מיוחד

כעת, לאחר שהעששת טופלה, הרופא ממלא את השן בחומר מיוחד וסותם אותה לחלוטין. מדובר בהליך מורכב הרבה יותר מאשר הליך של סתימה רגילה. לעיתים, ישנם מצבים שבהם מתגלה לרופא שן שניזוקה בעוצמה גבוהה.

כלומר, השן איבדה את החיוניות שלה והיא מיותרת. במצב שכזה אפשר לבצע טיפול שורש מבלי להרדים את האזור, מכיוון שהעצבים שהיו קיימים בשן ניזוקו.

  1. הוספת כתר לשן

בין אם עברתם טיפול שורש במהלך חייכם ובין אם לא, סביר להניח ששמעתם לפחות פעם אחת מישהו שאמר לכם כי טיפול שורש תהליך מורכב, ארוך ומייגע.

כעת אתם יכולים להבין למה הם התכוונו. אם חשבתם שההליך מסתיים לאחר מילוי השן, אנחנו שמחים לחדש שלכם שאין זה נכון. לאחר שהרופא ביצע את מילוי השן, המטופל צריך לחזור לביתו ולהמתין שהמילוי יתקבע בשן.

לאחר כמה ימים או שבועות הוא יצטרך לחזור אל הרופא שישים כתר על השן שעברה את טיפול השורש. הכתר מגן מפני שני המקרים הבאים:

  1. מפני שבירה של קיר השן שנמצאת ללא תמיכה לאחר הטיפול. שן שעברה טיפול שורש עשויה להיות חלשה יותר משן אחרת וזאת כתוצאה מאיבוד של הליבה שלה.
  2. מפני היווצרות מחודשת של עששת על השן. 

התהליך של טיפול שורש

האם התהליך של טיפול השורש כואב?

כיום ישנן טכנולוגיות חדישות ומשוכללות שמאפשרות לרופאי השיניים לבצע טיפולי שורש במינימום של כאב. זו הסיבה שמטופלים רבים דיווחו לנו כי הטיפול עצמו אינו כרוך בכאב. בנוסף לכך, ישנם מטופלים שציינו בפנינו כי הם חוו אי נעימות באזור.

לאחר הטיפול עצמו, כאשר השפעת ההרדמה פגה, יכול להיות שתהיה תחושה של אי נוחות וכאבים במצבים שבהם מתבצעות נקישות על השיניים. מבדיקה שערכנו בנושא, התברר לנו שמדובר בתחושה שעוברת לאחר כמה ימים. כך שאם אתם סובלים מהתחושה הזו, דעו שזהו עניין זמני בלבד.

מהם הסיכונים שעשויים לבוא לידי ביטוי בעת תהליך של טיפול שורש?

ישנם כמה סיכונים שעשויים להתרחש בעת טיפול שורש. על רופא השיניים ליידע את המטופל שלו אודות הסיכונים הללו לפני תחילת הטיפול. להלן הסיכונים השכיחים ביותר:

  1. זיהום

לעיתים עשוי לקרות מצב שבו מתפתח זיהום שטחי שמטופל באופן מקומי. לעיתים נדירות ישנם מצבים שבהם הזיהום מתפתח ונהיה משמעותי ומסוכן יותר. זיהום שכזה עלול לחדור לזרם הדם ולהגיע, בין היתר, אל מסתמי הלב. ראוי לציין כי לעיתים נדירות ביותר יש צורך לפתוח מחדש את האזור בעקבות כך כדי לסלק את הפסולת החיידקית שנוצרה באזור הטיפול.

טיפול שורש אחרי ניקוי

  1. דימום 

חשוב לציין כי לעיתים מופיע דימום קל ביותר וזהו עניין שכיח וסביר. אך אם מופיע דימום באזור הטיפול כתוצאה מטראומה מקומית שאירעה לרקמה, מדובר בעניין חריג. הדימום יכול להתחיל מיד לאחר הטיפול ולעיתים גם עד 24 שעות לאחר מכן.

מחפשים רופא מומחה לטיפול שורש? השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם!

טופס יצירת קשר (#4)

במקרים נדירים ביותר, הדימום יכול להופיע גם לאחר כמה ימים, שבועות או חודשים מרגע הטיפול. דימום שכזה נוצר במצבים שבהם כלי דם קטן שנמצא בתוך החניכיים נפתח והוא מדמם.

  1. סיכונים בהרדמה

לעיתים נדירות ביותר ישנן תופעות שחלות על אנשים שיש להם רגישות אלרגית לתרופת ההרדמה. מדובר במקרים נדירים מאוד והתגובה עשויה להיות ירידה משמעותית בלחץ הדם שמובילה לשוק אנפילקטי. זו הסיבה שרופאים שואלים את המטופלים שלהם עוד לפני תחילת הטיפול, אם הם סובלים מאלרגיה לחומרים מסוימים.

  1. פגיעה עצבית בתעלת העצב

מדובר בפגיעה חמורה ביותר והיא נחשבת לנדירה ביותר. פגיעה זו עשויה להוביל לאובדן חלקי ולעיתים אף לאובדן מלא של חוש הטעם. בחירה ברופא שיניים מקצועי ומוסמך עשויה לאפשר לכם להיות בטוחים ורגועים כי ההליך יעבור בשלום וללא סיבוכים.

רופאי שיניים מבצעים טיפול שורש

מה חשוב לדעת בסיום טיפול השורש?

טיפול שורש תהליך ארוך וכשהוא מגיע לסיומו, ברוב המקרים יש תחושה של אי נוחות. מטופלים רבים מציינים כי הם אינם חווים כאב משמעותי. בנוסף לכך, חשוב לציין כי למרות שמדובר בתהליך מורכב, אין צורך לחזור אל המרפאה ולהגיע למעקב לאחר סיומו.

בדומה לטיפולי שיניים אחרים, גם בטיפול שורש יש להימנע מאכילה ומשתייה במשך שעתיים לאחר הטיפול. יש לציין כי לאחר סיום הטיפול, האזור יכול להיות נפוח מעט והנפיחות עשויה לעבור רק לאחר כמה ימים. רגישות לחום או לקור עשויה גם כן להופיע ולהימשך לזמן מסוים, אך היא חולפת לאחר זמן מה.

כעת אתם יודעים כי טיפול שורש תהליך ארוך ומורכב ויש להיערך אליו (בעיקר נפשית) בהתאם.

ד"ר שמחה פירוב
ד"ר שמחה פירוב

הרופאים שלנו ד"ר שמחה פירוב וד"ר אלנתן פירוב וצוות המומחים שגיבש סביבו משלימים בעבודתם אחד את השני ומתאימים עצמם לעולם מתחדש ששם דגש על תוכניות טיפול אישיות ושילוב של עבודה בין מספר מומחים. במרפאת "שיניים בריאות" תמצאו טיפול אישי וחם לצד מקצועיות ואמינות לא מתפשרת על בריאות השיניים שלכם.

מאמרים שיכולים לעניין אתכם:
לקביעת תור השאירו פרטים