כאבים לאחר טיפול שורש

הופעתם של כאבים אחרי טיפול שורש נחשבת לתופעה נפוצה מאוד. ניתן לחלק את סוגי הכאבים לפי עוצמת הכאב, כאשר הכאבים הנפוצים ביותר הם כאבים בעוצמה קלה עד בינונית והכאבים הפחות נפוצים הם כאבים בעוצמה חזקה. כאשר ברוב המקרים, הכאבים בעוצמה קלה עד בינונית באים לידי ביטוי כתוצאה מהטיפול הרפואי שהתבצע באזור שכלל מחט וחומר אלחוש.

חשוב לציין גם שהעובדה כי טיפול שורש מבוצע באזור דלקתי או מזוהם, גורמת בין היתר להופעת הכאב. בשורות הבאות יפורט מידע נרחב בנוגע לכאבים שעשויים להופיע לפני, בעת ואחרי טיפול שורש.

כאבים לפני טיפול שורש

טיפול שורש נחשב לטיפול מעמיק וכשמו כן הוא, מגיע אל השורש. יש צורך לבצע טיפול שורש במצב שבו התפתחה עששת חמורה באחת מהשיניים. עששת שהתחילה קודם כל בחלק החיצוני של השן ועם הזמן חדרה עמוק אל תוך ליבת השן.

מטופל שסובל ממצב כזה עשוי לסבול מכאבים עזים, מכיוון שעלולה להתפתח דלקת בליבת השן שכוללת בין היתר, גם עצבים. זו הסיבה שבעקבותיה מטופלים רבים פונים במהירות האפשרית לקבלת טיפול רפואי, מכיוון שקשה מאוד לסבול את הכאב העז שמתלווה אל הדלקת או הזיהום.

רופא מסביר לאישה על כאבים לאחר טיפול שורש

כאבים בעוצמה קלה עד בינונית אחרי טיפול שורש

עשויים להופיע כאבים בעוצמה קלה עד בינונית שיימשכו בין יומיים ועד שבוע לאחר הטיפול. מדובר בכאבים קלים יחסית שניתן להתמודד עמם באמצעות משככי כאבים (אדויל, נורופן וכו'). כאבים אלו עשויים לנבוע ממספר סיבות. ריכזנו עבורכם כמה מהנפוצים שבהם:

מחפשים רופא מומחה לטיפול שורש? השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם!

טופס יצירת קשר (#4)
  1. כאבים בעקבות טראומה ברקמה שסביב השן

כדי להרדים את האזור לפני תחילת הטיפול, יש לבצע זריקת אלחוש. זריקה זו גורמת לטראומה ברקמה הרכה שנמצאת מסביב לשן. טראומה זו עשויה לגרום למצב של כאבים אחרי טיפול שורש. הכאבים הללו עשויים להימשך עד כשבוע ימים  ולפעמים אף קצת יותר.

טיפול שורש

  1. כאבים בעקבות סכר גומי

הרופא מניח סכר גומי שנמצא על השן במהלך טיפול השורש. תפקידו של סכר הגומי הוא לבודד את השן משאר חלל הפה במהלך הטיפול. סכר הגומי מונח באמצעות וו מיוחד על צוואר השן ובמקרים מסוימים, הוו עלול לגרום למצב של כאבים אחרי טיפול שורש.

כאשר מופיעים כאבים בעקבות מצב זה, הם עשויים להתפתח בגלל דלקת בחניכיים שהייתה קיימת קודם לכן באזור שבו הוו נתלה. ככל הנראה מדובר בפצע קל חניכיים שנמצא בקרבת צוואר השן, אך רבים יסכימו כי מדובר בכאב מציק.

במידה ומתפתחת דלקת חניכיים שגורמת לכאבים חזקים, יש לפנות אל רופא שעשוי להמליץ על שטיפות פה שיסייעו בחיטוי המקום.

טיפול שורש מיקרוסקופי מחיר

  1. כאבים בעקבות הסרת המוך

כפי שנכתב קודם לכן, במהלך טיפול השורש, הרופא מסלק מהשן את המוך החי. מדובר ברקמה שכוללת כלי דם ועצבים. העובדה כי מדובר בהוצאה של המוך, עשויה לגרום למצב להופעתם של כאבים אחרי טיפול שורש. יש לציין כי מדובר בכאב הגיוני שצפוי לחלוף לאחר מספר ימים.

  1. זיהום מעבר לקצה השורש

במצבים שבהם טיפול השורש מתבצע על שן שנוצר בה זיהום, החומר המזוהם עשוי לעבור מהקצה של השורש אל תוך העצם. בהתרחשות של מצב שכזה, מערכת החיסון של המטופל עשויה להגיב בעוצמה כתגובה לחומר המזוהם.

הדלקת עשויה לגרום להתפתחות של כאבים אחרי טיפול שורש. גם במצב זה, מדובר בכאבים קלים ברוב המקרים שעשויים לחלוף לאחר כמה ימים מסיום הטיפול.

קליניקה של טיפול שורש בהרדמה מלאה

  1. דליפת חומרי הסתימה

בסיום טיפול השורש, הרופא מחטא את השן ומחדיר לתוכה חומר אוטם. לעיתים, חומרי האיטום עשויים לדלוף ולחרוג מגבולות השן אל תוך העצם. במקרה שכזה עשוי להופיע כאב.

במידה והכאב אינו חולף לאחר כמה ימים, כדאי להגיע לבדיקה אצל הרופא המטפל כדי לאבחן את המצב ולהתאים טיפול הולם כדי למנוע את התפתחות הכאב.

הדרכים הכי טובות לשמור על השורש

 

כאבים בעוצמה חזקה אחרי טיפול שורש

 לעיתים ישנם מצבים שבהם מטופלים מרגישים כאבים בעוצמה חזקה לאחר סיום הטיפול. חשוב לציין כי בעת הופעתה של כאבים מסוג זה, יש ליצור קשר בהקדם האפשרי עם הרופא המטפל כדי לתאם הגעה אל המרפאה ולבדוק מהו מקור הכאב וכיצד ניתן לטפל בו בהקדם האפשרי.
כאבים חזקים שמופיעים לאחר טיפול שורש לא נחשבים לנדירים ביותר. ישנן כל מיני סיבות שעשויות להביא להתפתחות של כאבים בעוצמה חזקה. להלן הנפוצות שבהן:

  1. התפתחות של אבצס סביב קצה השורש

התפתחות של אבצס סביב קצה השורש של השן המטופלת עשוי להופיע ברוב המקרים לאחר -48 שעות מסיום הטיפול. מצב שכזה עשוי להיות מלווה בכאבים חזקים ובנפיחות באזור השן המטופלת. במקרה שכזה, יש לפנות בבהילות אל הרופא המטפל כדי לבדוק האם יש צורך לנקז את המוגלה מתוך השן.

במצבים שבהם טיפול השורש עדיין לא הגיע לסיומו, הרופא צפוי להנפיק מרשם לאנטיביוטיקה.

כאבים לאחר טיפול שורש

מחפשים רופא מומחה לטיפול שורש? השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם!

טופס יצירת קשר (#4)
  1. זיהום שנותר בתעלת השורש של השן

זיהום שנשאר בתעלת השורש של השן בעקבות ניקוי חלקי, עשוי להביא להתפתחות של כאבים אחרי טיפול שורש בעוצמה גבוהה.  גם במקרה שכזה, יש לפנות באופן בהול לרופא המטפל או לרופא אחר שיבדוק האם כל תעלות השורש שבשן טופלו כראוי.

חשוב לבחון את העניין לעומק מכיוון שיכול לקרות מצב שבו תתגלה תעלה שלא טופלה כלל או שלא טופלה לכל אורכה.

  1. פגיעה ברקמות שמסביב לשן

מצב נוסף שבו עשויים להופיע כאבים אחרי טיפול שורש יכול לבוא לידי ביטוי כאשר נוצרת פגיעה כימית או מכנית ברקמות שסובבות את השן. פגיעה זו נגרמת על ידי חומר החיטוי, חומר האיטן או על ידי אחד משלל המכשירים שהרופא עשה בהם שימוש במהלך הטיפול.

במקרה שכזה עלול להופיע כאב עז שעשוי להצביע על התפתחות של דלקת. הטיפול במצב זה יכול להיות טיפול אנטי דלקתי באמצעות תרופות או באמצעות נטילת אנטיביוטיקה.

פה שמדגים סיבוכיים אפשריים אחרי טיפול שורש

  1. אי הבחנה באורך סדק שמקורו בשורש

במקרים מסוימים, רופא השיניים מאבחן כי ישנה שן שזקוקה לטיפול שורש בעקבות סדק. במקרה שכזה, מומלץ לבצע את הטיפול אצל רופא שמומחה לטיפולי שורש. רופא זה מצויד במיקרוסקופ דנטלי ובחומרי צביעה מיוחדים שיכולים לאפשר לו לראות את הסדק לכל אורכו.

במצבים מסוימים, הסדק עשוי להתקדם אל תוך השורש ואז יומלץ למטופל לעקור את השן. במקרים שבהם הסדק מאובחן כניתן לטיפול, יבוצע טיפול שורש שיסתיים בהכתרת השן עם כתר מיוחד שימנע מהסדק להמשיך ולהתפתח.

כאבים לפני טיפול שורש

כאבים אחרי טיפול שורש מסוג זה, עשויים להתפתח במצב שבו הסדק המשיך לתוך השורש ולא הייתה יכולת לאבחן זאת. במקרים אלו חשוב מאוד לבצע בדיקה קלינית על ידי מומחה שיבחן האם יש צורך לבצע פתיחה מחודשת של השן לצורך אבחון.

במצבים שבהם מופיעים כאבים חזקים אחרי טיפול שורש, יש לגשת במהירות למומחה לטיפולי שורש כדי לבדוק לעומק את מקור כאב. לעיתים, כאשר המומחה לא מוצא את מקור הבעיה, הוא עשוי לשלוח את המטופל לביצוע צילומי רנטגן, CT דנטלי וכו'. במקרים חריגים, המומחה עשוי לבצע פתיחה של השן כדי לבצע טיפול חוזר תחת מיקרוסקופ כדי לאבחן את מקור הכאבים ולטפל בהם.

ד"ר שמחה פירוב
ד"ר שמחה פירוב

הרופאים שלנו ד"ר שמחה פירוב וד"ר אלנתן פירוב וצוות המומחים שגיבש סביבו משלימים בעבודתם אחד את השני ומתאימים עצמם לעולם מתחדש ששם דגש על תוכניות טיפול אישיות ושילוב של עבודה בין מספר מומחים. במרפאת "שיניים בריאות" תמצאו טיפול אישי וחם לצד מקצועיות ואמינות לא מתפשרת על בריאות השיניים שלכם.

מאמרים שיכולים לעניין אתכם:
לקביעת תור השאירו פרטים