מהי שן נמקית והאם ניתן להצילה בעזרת טיפול שורש?

טיפולי שניים לא נחשבים ההליך הרפואי המועדף על אף אחד ורבים מאתנו מעדיפים לדחות אותם כמה שיותר. אם מדברים על טיפול שורש הדבר הזה נכון אף יותר, ולכולנו יש פחד מובנה מהטיפול הזה. דווקא בגלל זה חשוב שתדעו שבמקרה של שן נמקית, דחייה של הטיפול עלולה להוביל אתכם למצב חמור הרבה יותר. RootCanals עם כל מה שחשוב שתדעו על שן נמקית.

מכל טיפולי השיניים שאנחנו עושים מידי פעם, טיפול שורש תמיד נשמע לנו כמו דבר קצת מפחיד, ולמען האמת בצדק. טיפול שורש הוא טיפול שנעשה בתוך הפה שלנו והוא מלווה בלא מעט כאב. אבל כדי שתבינו מדוע במקרה של נמקית הוא כל כך חשוב ואסור לדחות אותו, חשוב להבין קודם כל בדיוק איך עובד טיפול שורש ומה בעצם הוא נועד להשיג.

שן נמקית לפני טיפול שורש

מהו טיפול שורש?

בטיפול שורש מתבצע טיפול בחלק הפנימי של השן. החלק שבו נעשה הטיפול הוא למעשה רקמה חיה שכוללת עצבים וכלי דם זעירים שמזינים את השן. טיפול שורש איננו העדיפות הראשונה אך כאשר נוצר זיהום או דלקת בחלק הפנימי של הרקמה לעיתים אין מנוס אלא לבצע טיפול שורש כדי למנוע את ההתפשטות של הזיהום.

הזיהומים הללו הם במקרים תוצאה של עששת שלא טופלה בזמן כראוי ובשל כך חדרה לרקמה הפנימית של השן ויצרה בה זיהום. לעיתים הזיהום מתרחש דווקא בגלל תהליך של טיפול שיניים שבו החלק הפנימי של השן היה חשוף או בגלל שבר/סדק בשן שאפשר לחיידקים לחדור פנימה. במהלך הטיפול הרופא מסלק את החיידקים מהאזור שבו הם התיישבו כדי שהשן תוכל לחזור לתפקד.

דימוי של שן נימקית לפני טיפול שורש

מחפשים רופא מומחה לטיפול שורש? השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם!

טופס יצירת קשר (#4)

 מהי שן נמקית ומה גורם לה?

שן נמקית, מלשון 'נמק', היא בעצם כינוי לשן שיש בה נמק, כלומר זיהום כתוצאה מהתיישבות של חיידקים. למעשה ניתן לראות בזה סוג של מוות שן השן, אם כי במקרים מסוימים ניתן להציל את השן בלי לעקור אותה. המוות של השן יכול להתרחש בשל מספר גורמים:

  1. פגיעה חיצונית בשן כתוצאה מחבלה של גורם חיצוני.
  2. נזק בשורשים של השן שמונע אספקה של חומרים חיוניים לאחזקתה.
  3. זיהום בשן שלאט לאט גורם למוות שלה.
  4. עששת גם היא אחד הגורמים הנפוצים שיכולים להוביל לשן נמקית אם היא לא מטופלת בזמן.

שן נימקית לפני טיפול שורש

מה הסימפטומים לשן נמקית?

1. כאב – מוות של השן יכול לגרום לכאב עז במיוחד. במקרים רבים הכאב גם עלול להתפשט לאזורי החניכיים. אכילה של מאכלים בטמפרטורת קיצון חמה/קרה יכולה להחריף את הכאב, אך מנגד נטילה של משככי כאבים במקרים אבים תקל על הכאב.

2. רגישות – הרגישות בשן היא כתוצאה מאכילה של אוכל חם מאוד או קר מאוד, אך אינה בהכרח מלווה בכאב סדיר.

3. טעם וריח רע בפה – שינוי בטעם המורגש באוכל גם הוא יכול להצביע על נמק בשן, וכן מצב שבו יש באופן קבוע ריח לא נעים מהפה. החיידקים שמצטברים באזור הנמק הם הגורמים הישירים לתסמינים הללו.

4.שינוי בצבע השן – אם השן לפתע משנה את צבעה לאפור או שחור זה עלול להיות סימן מדאיג. אמנם, שינויים בצבע השן יכולים להתרחש גם בשל גורמים אחרים לרבות טיפול שיניים, אך חשוב כל הזמן להיות עם יד על הדופק כדי לוודא שלא מדובר בנמק בשן.

אישה עם שן נמקית לפני טיפול שורש

מה ניתן לעשות כדי לטפל בשן נמקית?

ככלל, ככל שתתפסו את השן הנמקית מוקדם יותר כך הטיפול שיוענק לה יוכל להשיג יותר. חשוב מאוד לא לדחות את הטיפול בשן נמקית וברגע שהיא מופיע יש לפנות מיד לטיפול רפואי. אם תפסתם את השן הנמקית בזמן ניתן להציל אותה באמצעות טיפול שורש. טיפול שורש יחסוך מכם את הצורך בטיפולים אחרים שיעלו לכם מחיר רב יותר, ודורשים הליך רפואי מורכב יותר.

במהלך הטיפול הרופא יגיע לחלק של שורש השן וינקה את האזור הנגוע שגרם לנמק כדי למנוע ממנו להתפשט. לאחר שהרופא יוודא שהזיהום סולק מהשן הוא יסתום את התעלות שנוצרו כדי לוודא שלא יחדרו למקום חיידקים בשנית. לעיתים, כדי לחזק את השן יהיה צורך גם לבנות כתר סביב השן כדי לוודא שהיא מוגנת.

הדמיה של שן נמקית לפני טיפול שורש

האם טיפול השורש יעיל כנגד שן נמקית?

חשוב לומר שאם הצלחתם לבוא בזמן לרופא השיניים ישנה סבירות גבוהה מאוד שטיפול השורש יועיל לשיניים שלכם והוא יציל אתכם מהשן הנמקית. כאמור, כדי להגביר את הסיכוי שזה יקרה עליכם לפנות כמה שיותר מהר לרופא השיניים ולא לבזבז זמן יקר. דחייה של הטיפול עלולה להוביל למצב שבו לא יהיה די בטיפול שורש ותצטרכו לעבור עקירה של השן.

מניעה של שן נמקית:

הדרך הטובה ביותר למניעת שן נמקית היא הקפדה על היגיינת פה ברמה גבוהה. צחצחו שיניים בתדירות גבוהה והקפידו על ניקוי של שאריות אוכל בעזרת חוט דנטלי. שמירה על היגיינת פה היא הצעד החשוב ביותר כדי למנוע בעיות שיניים ובתוכן שן נמקית.

 לסיכום:

שן נמקית עלולה לפגוש כל אחד, וחשוב לדעת שיש לטפל בה כמה שיותר מהר. בעזרת טיפול שורש תוכלו להתגבר על שן נמקית ולהציל אותה בלי צורך לעקור את השן ולהשתיל אותה מחדש. אם אתם חשים כאבים, פנו כמה שיותר מהר לרופא שלכם, כדי לחסוך סבל מיותר.

ד"ר שמחה פירוב
ד"ר שמחה פירוב

הרופאים שלנו ד"ר שמחה פירוב וד"ר אלנתן פירוב וצוות המומחים שגיבש סביבו משלימים בעבודתם אחד את השני ומתאימים עצמם לעולם מתחדש ששם דגש על תוכניות טיפול אישיות ושילוב של עבודה בין מספר מומחים. במרפאת "שיניים בריאות" תמצאו טיפול אישי וחם לצד מקצועיות ואמינות לא מתפשרת על בריאות השיניים שלכם.

מאמרים שיכולים לעניין אתכם:
לקביעת תור השאירו פרטים