נגע פריאפיקלי – מה זה ומהן שיטות הטיפול?

בבוקר בהיר אחד אנחנו עלולים להתעורר עם נפיחות וכאב בפה. בהולים, נרוץ אל מרפאת השיניים שלנו ונשאל את הרופא על התופעה. "נגע פריאפיקלי" הוא יפסוק ויבחן את דרכי הטיפול המתאימות לתהליך דלקתי זה.

אז לפני שאנחנו ממהרים לסמוך על הרופא בעיניים עצומות, חשוב שנתמצא בפרטים המדויקים. מהו נגע פריאפיקלי ואיך ניתן לטפל בו בצורה האופטימלית? לפניכם הסבר מקצועי ופירוט שיטות הטיפול. שיעור ברפואת שיניים מתחיל עכשיו.

לומדים מושג חדש: מהו נגע פריאפיקלי?

נגע פריאפיקלי הינו אזור דלקתי ממוקד ביותר בקצה שורש השן. בצילום רנטגן הוא ניתן לזיהוי כאזור של ספיגת עצם המצוי בקצה השורש.

גבר לפני חידוש טיפול שורש

מה הגורמים לתהליך דלקתי פריאפיקלי?

זיהום חיידקי בשן שנעקרה או בשן שנשארה במקומה עלולים לגרום לדלקת, בנוסף ייתכן שניתוח להשתלת שיניים יכלול בתוכו חימום יתר של העצם, או היווצרות של שברים זעירים כתגובה לעומס יתר של השתל – כל אלו עלולים לגרום לנגע פריאפיקלי בשן.

מה הסימפטומים של נגע פריאפיקלי?

לעיתים הדלקת תזוהה עם נפיחות במקום וכאב, ישנם מקרים בהם מקצה השורש הדלקתי ישנו נתיב ניקוז מוגלה עד לחניכיים החיצוניות, תופעה זו מכונה: פיסטולה. אולם יש לדעת כי במקרים מסוימים לא יהיו סימפטומים חיצוניים מורגשים כלשהם, והנגע יתגלה רק בצילום רנטגן.

מחפשים רופא מומחה לטיפול שורש? השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם!

טופס יצירת קשר (#4)

כמה זמן מחזיק טיפול שורש עם סתימה

שיטות הטיפול בנגע פריאפיקלי:

ישנן מספר שיטות טיפול נפוצות בתהליך הדלקתי המורכב הזה. שיטת הטיפול נבחרת לפי רמת החומרה של הנגע ולפי תוצאות של טיפולים קודמים. כעת נלמד על סוגי הטיפול ומה רמת היעילות שלהם בטיפול בנגע פריאפיקלי.

טיפול שורש כשיטה יעילה בטיפול בדלקת פריאפיקלית. כל טיפול שורש כולל מספר שלבים: פתיחת השן, סילוק המוך, ניקוי יסודי של תעלות השורש ובשלב הסופי: מילוי השן בחומר מיוחד כדי שתיווצר סתימה הרמטית.

אישה בטיפול שורש מיקרוסקופי

כיצד מתבצעת ההכנה לטיפול השורש?

יש לבצע צילום רנטגן כדי לקבל אבחון מדויק של הנעשה בשן, לעיתים יש צורך בצילום מורכב יותר: פנורמי או צילום CT תלת מימדי. רופא השיניים ירדים את המקום בדרך כלל בהרדמה מקומית, ניתן לבצע את הטיפול גם בהרדמה כללית. יש לדעת כי במקרים בהם העצבים בשן נהרסו ואין תחושה במקום, לא תידרש הרדמה כלל.

עקירה היא אחד מהסיכונים בטיפול שורש

תהליך טיפול השורש – כך הוא מתבצע

רופא שיניים מומחה יפתח את זגוגית השן, יסלק את רקמת המוך וינקה היטב את תעלות השורש. לשיפור הפרוגנוזה הטיפולית ולייעול התהליך, האנדודונט מסתייע במיקרוסקופ ייעודי המקל עליו את הטיפול.

הרופא יזריק לסיום חומר לסתימת תעלות השורש למניעת התרבות חיידקית באזור ואחר כך יבצע איטום וסתימה רגילה של השן. במידה וטיפול השורש מפוצל למספר מפגשים, ימלא הרופא בחומר חיטוי את התעלות ויציב סתימה זמנית עד לטיפול הבא.

פה שמדמה טיפול שורש בשן טוחנת

מה קורה במידה וטיפול השורש לא מספק?

במידה והנגע הפריפיאקלי אינו מושפע מטיפול השורש וממשיך להוות מקרה פתולוגי בקצה השורש, יש לבדוק: אם טיפול השורש לא נעשה באופן מקצועי מספיק, יש לפתוח מחדש את השן ולחזור על התהליך באופן יעיל יותר, כולל פתיחת השן, ניקוי התעלות, סתימה והמתנה לריפוי של הדלקת הפריאפיקלית.

במידה וטיפול השורש אכן נעשה בצורה מקצועית ביותר, יש לשקול לבצע תהליך כירורגי בשן לאפשר את ריפוי הנגע בשורש.

הדמייה של טיפול שורש מיקרוסקופי

ניתוח כריתת חוד שורש השן – אפיסקטומי

במידה ולאחר טיפול שורש חוזרים סימנים דלקתיים בקצה השורש, יש לטפל בבעיה בצורות אחרות. יש לדעת כי הטיפול בדלקת הינו חובה מכיוון שהיא עלולה להתפשט ולגרום לנמק בעצמות הלסת.

חשוב להיות מודעים לעובדה כי טיפולי שורש יעילים ב-85% מן המקרים, ולכן יש סיכוי שבמקרה של נגע פריאפיקלי שלא הושפע מטיפול שורש תיאלצו לפנות לניתוח אפיסקטומי.

אישה מחזיקה פה שמדמה טיפול שורש

אפיסקטומי לכריתת קצה השורש – כיצד טיפול זה מתבצע?

האנדודונט מכין את המקום לניתוח באמצעות שטיפות פה ובאמצעות תרופות אנטי דלקתיות. רק לאחר החלמת האזורים הדלקתיים, האנדודונט המומחה יתחיל בניתוח: במהלך הניתוח חותך האנדודונט חתך קטן בחניכיים ומבצע קיפול שלהם כלפי חוץ, זאת כדי ליצור מרווח מהחניכיים לשן ולעצמות הלסת.

ייתכנו מקרים בהם יעדיף האנדודונט לפתוח ציר גישה לשורש באמצעות קידוח באזור הטיפול. במהלך הניתוח האפיסקטומי תוסר הרקמה המזוהמת ביחד עם מילימטרים ספורים מקצה השן.

הידעת טיפול שורש

מחפשים רופא מומחה לטיפול שורש? השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם!

טופס יצירת קשר (#4)

ניקוי האזור המודלק נעשה עם אמצעי עזר כמו מיקרוסקופ וציוד אולטרסאונד, בעזרתם מוארת ומוגדלת הרקמה מה שמגדיל את רמת הדיוק של הניתוח. כדי לזהות שברים או סדקים בשורש, ישתמש המנתח בצבע מיוחד.

במידה ויתגלו כאלו, הניתוח לרוב ייעצר ויוחלט לבצע עקירה של השן. לאחר הטיפול יצלם המנתח את השורש ויתפור את החניכיים באופן מקצועי.

בשונה מטיפול שורש הנמשך לרוב כשעה, הניתוחים האפיסקטומיים אורכים בין 30 דקות ל-90 דקות, תלוי במורכבות של מבנה השורש ובסוג השן, כאשר הטיפול בשיניים טוחנות הינו ארוך יותר מטיפול בשיניים קדמיות.

רופאה מראה למטופלת תוצאות אחרי טיפול שורש בהריון

אחרי ניתוח אפיסקטומי – מה מומלץ ומה אסור לעשות?

ב-12 השעות הראשונות קיימת המלצה לקרר את המקום בקרח, כדי להפחית את הנפיחות, להקלה על הכאב ניתן להשתמש במשככי כאבים ללא מרשם או לפי מרשם של הרופא המטפל. יש להימנע מלצחצח את השיניים באופן אגרסיבי כדי לא לפגוע במקום הרגיש.

יש לצרוך מזונות רכים ולהימנע ממגע באזור המנותח כדי שהתפרים לא ייפרמו.

ד"ר שמחה פירוב
ד"ר שמחה פירוב

הרופאים שלנו ד"ר שמחה פירוב וד"ר אלנתן פירוב וצוות המומחים שגיבש סביבו משלימים בעבודתם אחד את השני ומתאימים עצמם לעולם מתחדש ששם דגש על תוכניות טיפול אישיות ושילוב של עבודה בין מספר מומחים. במרפאת "שיניים בריאות" תמצאו טיפול אישי וחם לצד מקצועיות ואמינות לא מתפשרת על בריאות השיניים שלכם.

מאמרים שיכולים לעניין אתכם:
לקביעת תור השאירו פרטים