סדקים בשיניים וטיפול שורש – מה הקשר בין השניים?

טיפולי שורש נשמעים לנו כמו דבר מפחיד, אבל במקרים רבים הם יכולים להציל אותנו מתרחישים גרועים הרבה יותר. אחד הגורמים הנפוצים שמובילים לטיפולי שורש הוא כאשר מתרחש זיהום בשורש השן.

כדי למנוע זיהום בשורש השן חשוב לוודא שהשן שלמה ואין בה סדקים. RootCanals מביאה לכם את כל המידע שחשוב שתדעו על סדקים בשיניים.

טיפולי שורש:

לפני שאנחנו מנסים להבין מה הקשר בין סדקים בשיניים ובין טיפולי שורש, חשוב שנבין מתי נצרך טיפול שורש, ומה בדיוק התפקיד של הטיפול הזה.

טיפול שורש, כשמו הוא טיפול שנערך בשורש של השן. השורש של השן הוא החלק הפנימי שלה שנמצא מתחתיה ולמעשה נמצאים בו כלי הדם והעצבים שתפקידם להזין את השן ולדאוג לקיומה התקין.

כאבים לאחר טיפול שורש

לעיתים, מתרחש באזור של שורש השן זיהום שעלול לפגוע בצורה קשה בשן עצמה. הזיהום יכול להיות מלווה בכאבים עזים ואף לגרום לתסמינים שונים בחלל הפה.

מחפשים רופא מומחה לטיפול שורש? השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם!

טופס יצירת קשר (#4)

במהלך טיפול השורש הרופא מנקה את האזור של שורש השן ומוודא שהוא נקי מחיידקים. לאחר תום הניקוי הרופא אוטם את החללים שבהם החיידקים עלולים להתיישב ומוודא שהכל סגור.

אז השן נקייה בחזרה והתסמינים שמהם סבלתם אמורים להיעלם.

רופאים לפני טיפול שורש לאישה בהריון

 איך כל זה קשור לסדק בשן?

אם שאלתם את עצמכם כיצד החיידקים הגיעו לשורש השן, סדק בשן הוא אחת התשובות האפשרויות לכך.

כאשר נוצר סדק בשן, בין אם כתוצאה מחבלה או בשל גורם אחר, למעשה השן מאבדת חלק ממעטה ההגנה שלה מה שמאפשר לגופים זרים לחדור פנימה ולהתיישב בה ביתר קלות.

איש בזמן טיפול שורש לאחר סדק בשן

המצב הזה אינו רצוי כלל כיון שבסופו של דבר הוא עלול להוביל לפגיעה חמורה מאוד בשן.

כדי למנוע סדקים בשן חשוב להיות מודעים למקרים שעלולים לגרום לסדק. אם מדובר בחבלה אזי יש להקפיד על חבישה של מגן פה ולסת בכל פעילות שבה עלולה להתרחש חבלה שתפגע בשן.

מלבד סדקים בשם כמובן שישנם עוד גורמים רבים שעלולים להוביל לזיהום בחלל הפה.

אישה שמחה לאחר טיפול שורש בסדק בשן

הדבר החשוב ביותר כדי למנוע זיהום בחלל הפה הוא הקפדה יתירה על היגיינת פה, לרבות שימוש בחוט דנטלי לניקוי שאריות מזון וכמובן הקפדה על צחצוח שיניים סדור. כל אלו יוכלו להבטיח לכם פה נקי מחיידקים ושיניים בריאות.

איך מזהים סדק בשן?

סדק בשן אינו רק סדק בחלק הפנימי של השן שיכול להיות קרוב לשורש, אלא גם סדק בחלק החיצוני והעליון של השן עלול בסופו של דבר להוביל לחדירה של חיידקים פנימה.

רופא שיניים מבצע טיפול שורש בהרדמה מלאה

לעיתים, האבחון של הסדק ידרוש צילום רנטגן כיון שלא יהיה ניתן לזהות אותו בעין רגילה. לכן, אם אתם חשים באחד התסמינים המפורטים בהמשך, גשו לאבחון של השן גם אם אתם לא רואים בעין שלכם סדק.

זיהוי מוקדם של הסדק יוכל לעזור לכם מאוד. ככל שהסדק יזוהה בשלב מוקדם יותר כך הטיפול בו יהיה פשוט יותר. דחייה של זיהוי הסדק עלולה להוביל לזיהום חריף בשן שיוכל להסתיים גם בעיקרה מוחלטת של השן.

 האם ישנם תסמינים לסדק בשן?

בהחלט, ישנם מספר תסמינים שיכולים להעיד בסבירות גבוהה על כך שיש סדק בשן:

  1. אם אתם חשים קושי בזמן שאתם לועסים אוכל או כאב מוזר שמגיע לאחר הלעיסה.
  2. כאב סתמי בשן גם הוא עלול להיות סימן לסדק.
  3. לחיצה על השן שגורמת לכם לכאב.
  4. רגישויות לאכול בטמפרטורה גבוהה או נמוכה הם סימנים נפוצים לסדק בשן.

באופן כללי ניתן לומר שכל תחושה של אי נוחות בחלל הפה יכולה להיגרם בשל סדק באחת השיניים. ההמלצה היא בכל מצב כזה לגשת לאבחון כיון שהתוצאות של התעלמות מסדק בשן עלולות להיות חמורות, וכדאי להימנע מהן.

מחפשים רופא מומחה לטיפול שורש? השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם!

טופס יצירת קשר (#4)

פה שמדמה טיפול שורש וכתר

איך נקבע סוג הטיפול הדרוש לסדק בשן?

הטיפול שנדרש לסדק בשן נקבע לפי רמת הזיהום והסכנה שנשקפת לשן עצמה. אם תפסתם את הסדק בשלב הראשוני, ייתכן שתוכלו להסתפק בסתימה של הסדק בלבד ללא צורך לעבור הליך מורכב יותר. במהלך הסתימה הרופא יסתום את הסדק בשן שלכם ויוודא שחיידקים לא יכולים לעבור אותו ולהתיישב בשורש השן.

אם הסדק כבר קיים זמן מה וחיידקים חדרו דרכו אז ברוב המקרים אתם תעברו טיפול שורש. הבשורה הטובה היא שלטיפול שורש יש אחוזי הצלחה גבוהים במיוחד, ואתם יכולים להיות רגועים, כנראה שאפשר להציל את השן שלכם.

כמה יעלה לי טיפול שורש

במקרים שבהם הזיהום התפשט בצורה רבה, יכול להיות מצב שבו לא יהיה מנוס מעיקרה של השן הנגועה. בדיוק בגלל חשוב מאוד לזהות את הסדק בשן כמה שיותר מהר ולא לדחות את הטיפול הנדרש במקרה הצורך. כאמור, זה יכול להציל לכם את השן.

לסיכום:

סדק בשן מסתיים במקרים רבים בטיפול שורש. אמנם, זיהוי מוקדם של הסק יכול להוביל לכך שדי יהיה בסתימה כדי להתמודד אתו, אך לעיתים הסדק קיים כבר זמן מה ובינתיים חיידקים הספיקו לחדור דרכו ולהתיישב בשורש השן מה שמוביל לזיהום באזור שם.

במהלך טיפול השורש הרופא יחטא את האזור ויוודא שהוא נקי מחיידקים ולאחר מכן יסתום אותו.

טיפול השורש נועד לשמור על השן שלכם ולמנוע מצב שבו אתם צריכים לעקור אותה. לכן, אם אתם חשים בתסמינים שיכולים להצביע על כך שיש לכם סדק בשן, פנו כמה שיותר מהר לאבחון. זה יכול להציל את השן שלכם.

ד"ר שמחה פירוב
ד"ר שמחה פירוב

הרופאים שלנו ד"ר שמחה פירוב וד"ר אלנתן פירוב וצוות המומחים שגיבש סביבו משלימים בעבודתם אחד את השני ומתאימים עצמם לעולם מתחדש ששם דגש על תוכניות טיפול אישיות ושילוב של עבודה בין מספר מומחים. במרפאת "שיניים בריאות" תמצאו טיפול אישי וחם לצד מקצועיות ואמינות לא מתפשרת על בריאות השיניים שלכם.

מאמרים שיכולים לעניין אתכם:
לקביעת תור השאירו פרטים