סיבוכים אפשריים אחרי טיפול שורש

למרות הסטיגמה שקיימת על טיפולי שורש, מדובר בהליך שאינו מורכב יותר מידי. בעבר היה נהוג לראות את טיפול השורש ככזה, בעיקר בגלל שהרפואה לא הייתה מתקדמת מספיק. אפשר לומר בוודאות שבזמנו לא היו את הכלים המתאימים כפי שיש כיום. ניתן לסכם את עניין זה בכך שנאמר כי הרפואה המודרנית שינתה את הסטטוס של טיפול שורש, מטיפול מורכב מאוד לטיפול בעל הליך פשוט יחסית.

אך בכל זאת, בטיפול שורש, כמו בכל טיפול רפואי אחר, עשויים להיות סיבוכים כלשהם. מטופלים רבים חוששים לגשת לטיפולי שיניים בעקבות חששות מכאב שעשוי לתקוף במהלך הטיפול ולאחריו, אך מעטים מהם תוהים לגבי הסיכונים שכרוכים בטיפול. בשורות הבאות יובא פירוט אודות סיבוכים אפשריים אחרי טיפול שורש כדי להביא למודעות את הסיכונים האפשריים.

אישה לפני סיבוכיים אפשריים אחרי טיפול שורש

מהו טיפול שורש?

רגע לפני שנפרט אודות סיבוכים אפשריים אחרי טיפול שורש, חשוב להתחיל מהבסיס ולציין מהו בעצם טיפול שורש. טיפול שורש הינו הליך רפואי שמתבצע במצבים שבהם נוצרה חדירה של עששת אל רקמת מוך השן. הדבר נוצר בהליך איטי וממושך. בתחילתו, העששת מצטברת בחלק החיצוני של השן ועם הזמן, במידה ולא שומרים על  ניקיון השיניים וחלל הפה, העששת חודרת אל תוך החלק הפנימי של השן ופוגעת בעצבים שנמצאים בליבה שלה.

האפשרות היחידה לטפל בזיהום של עששת שחדרה אל תוך השן היא באמצעות טיפול שורש. המורכבות של הטיפול נובעת בהתאם למספר התעלות שנוגעות בעששת. במצב שבו יש חדירה למוך השן בכל 3 התעלות, יהיה צורך בביצוע טיפול שורש מורכב (ועם המורכבות, עולה הסיכוי לסיבוכים).

פה שמדגים סיבוכיים אפשריים אחרי טיפול שורש

מחפשים רופא מומחה לטיפול שורש? השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם!

טופס יצירת קשר (#4)

מה עשוי לגרום לסיבוכים במהלך ואחרי טיפול שורש?

ישנם כל מיני סיבוכים אפשריים אחרי טיפול שורש כאשר רוב הסיבוכים נובעים מהסביבה המשתנה שבה מתבצעת הפרוצדורה הרפואית. כלומר, המבנה האנטומי של השיניים שונה בין מטופל אחד לשני. כפי שאנחנו, בני האדם שונים מבחינה חיצונית בצבע העיניים והשיער שלנו, כך גם מבחינת רגישות לאלרגיות, מבנה השיניים וכו'.

כך שבעצם, כל מטופל עשוי להגיב אחרת לטיפול השיניים. יש מי שעלול לפתח רגישות כלשהי ויש מי שמבנה השיניים שלו עלול להביא לסיבוך במהלך הטיפול בעקבות קושי לבצע את הטיפול כהלכה. בשורות הבאות יובאו כל מיני גורמים שעשויים להביא לסיבוך בעת טיפול שורש.

גורמים אנטומיים

כפי שנכתב קודם לכן, לכל מטופל יש מבנה שיניים ייחודי משלו. בעת הינקות, התהליך של יצירת השן יכול להתרחש עם הפרעה מינימלית ביותר שעשויה לגרום לשינוי אנטומי קטן מאוד, אך ייחודי וחשוב. במקרים מסוימים עשויה לבוא לידי ביטוי גם הפרעה משמעותית שיכולה לגרום לשינויים בעמידות של השן ובחוזקה. להלן הגורמים שמשתנים בין מטופל אחד לאחר:

  • גודל השן, מספר התעלות, גודל השורשים
  • אורך השורשים
  • כיפוף השורשים ועודרופאה מסבירה על סיבוכים אפשריים אחרי טיפול שורש

גורמים תגובתיים

הגורמים התגובתיים קשורים לתגובה של הגוף לגירויים חיצוניים. למשל, האם החלק הפנימי בשן מגיב בעוצמה גבוהה או לא לחום וקור או איך השן מגיבה לתוספת של חומר מיוחד שסותם את החור שנוצר בה. בהקשר של סיבוכים אפשריים אחרי טיפול שורש, מטופל שהשן שלו לא מגיבה בטוב לחומר המילוי שנעשה בו שימוש בעת טיפול שורש, עשוי לחוות רגישות באזור שיכולה להתבטא בנפיחות, דימום, כאבים ועוד.

גורמים אנושיים

הגורמים האנושיים מתרכזים בעיקר בשיתוף פעולה מצד המטופל. ניתן לראות זאת במקרים הבאים:

  • מטופל שמפחד מטיפולי שיניים

מטופל שחש פחד כאשר הוא מגיע לטיפול שורש אצל רופא השיניים, עשוי להיות חסר שקט. מצב שכזה עלול להביא לחוסר ריכוז מצד הרופא המטפל. 

  • קושי בפתיחת הפה

מטופל שחש קושי מסיבה מסוימת לפתוח את הפה במהלך הטיפול, עשוי להקשות על הרופא לטפל בשיניים האחוריות שלו. 

  • רפלקס הקאה

מטופל שיש לו רפלקס הקאה עשוי להקשות על הנחת סכר הגומי שהרופא יצטרך להניח בתוך הפה שלו כדי לקבל צילום איכותי. יש לציין כי הנחת סכר הגומי הינו קריטי ביותר כשמדובר בטיפול שורש מכיוון שיש לשמור על אזור הטיפול סטרילי כדי למנוע בליעה או שאיפה של חומרים מסוכנים על ידי המטופל.

כל הגורמים הללו עשויים להביא לקושי בטיפול מצד הרופא, מצב שעשוי להוביל בסופו של דבר לסיבוכים. בשורות הבאות יובא פירוט על כמה סיבוכים אפשריים אחרי טיפול שורש.

פה שמדמה סיבוכים אפשריים אחרי טיפול שורש

היווצרות דלקת חמורה בעקבות טעות בניקוב או איטום השן

ניקוב ואיטום השן זהו תהליך הכרחי בעת טיפול שורש. הניקוב הוא פתח שנמצא בדופן או בשורש השן שהרופא עשוי לבצע בטעות במהלך הטיפול. טעות זו יכולה לנבוע משינוי אנטומי שקיים בשיניים השונות (כפי שצוין קודם לכן). בנוסף, ניקוב מאפשר לחיידקים להגיע ובעקבות כך, ליצור דלקת. לכן, חשוב מאוד לאטום את הניקוב באופן מידי. במצבים שבהם הרופא מתמהמה מסיבה כלשהי ועובר זמן רב עד שהניקוב נאטם, עשויה להיווצר דלקת באזור.

מצב שכזה עשוי להביא לקושי בהישרדות של השן. כלומר, במקרים מסוימים, הסיבוך הזה עשוי להביא לאיבוד העצם שנמצאת סביב השן ובעקבות כך, להביא לעקירתה.

דימום רב

כשמדובר על סיבוכים אפשריים אחרי טיפול שורש, זה די ברור שדימום נחשב לאחד מהם. אך כעת אנחנו מתמקדים בדימום מסיבי ביותר ולא בדימום קל שעשוי להתרחש במהלך הטיפול.
דימום רב עשוי להתרחש כתוצאה מטראומה מקומית שאירעה לרקמה. דימום זה יכול להתרחש בזמנים הבאים: 

  • לאחר סיום טיפול השורש 
  • עד יממה לאחר סיומו
  • שבועות או חודשים לאחר מכן (נדיר ביותר)

דימום שכזה נוצר במצב שבו כלי דם קטן בתוך החניכיים נפתח ומדמם. הסיבוך עלול להביא לצורך בניקוז, אך זהו מצב נדיר ביותר.

פה אחרי סיבוכים אפשריים אחרי טיפול שורש

רגישות להרדמה

כפי שיש רגישות ללקטוז, לשומשום או לאגוזים, ישנה גם רגישות לחומרי ההרדמה. לעיתים מטופלים אינם מודעים לכך כלל שיש להם רגישות לחומר זה והדבר יכול להביא לא לעלינו למצב של סיבוכים אפשריים אחרי טיפול שורש. הכוונה היא שמטופל שיש לו רגישות לתרופות ההרדמה, הוא עשוי לפתח תגובה אלרגית שיכולה לסכן אותו. תגובה זו עשויה להביא למשל, במצבים חמורים לירידה בלחץ הדם ולהביא לשוק אנפילקטי. 

פגיעה עצבית בתעלת העצב

מדובר בפגיעה נדירה ביותר שמתרחשת במצב שבו הרופא המטפל פוגע שלא במכוון בתעלת העצב שנמצאת בסביבת השן שעוברת את טיפול השורש. זו עשויה להביא במקרים מסוימים לאובדן חלקי או מלא של חוש הטעם. יש הטוענים כי זהו סיבוך שניתן לטפל בו באמצעות מתן אנטיביוטיקה למטופל.

עד כאן פירוט אודות סיבוכים אפשריים אחרי טיפול שורש. אם אתם עומדים בפני טיפול שורש ואתם חוששים שחלילה יתרחש סיבוך במהלך הטיפול, אנו יכולים לתת לכם טיפ חשוב שיאפשר לכם להפחית את רמת הלחץ והחרדה.
כדי שתוכלו להרגיש יותר בטוחים לפני, במהלך ואחרי הטיפול, אתם צריכים לבדוק שאתם ניגשים לרופא שמומחה בטיפולי שורש. אם אינכם מכירים רופא שכזה, כדאי שתפנו לחברים או קרובי משפחה ותבררו אם הם ביצעו לאחרונה הליך שכזה.
המלצה על רופא מטפל מאדם קרוב, תסייע לכם לחוש רגיעה ולהיות בטוחים כי אתם בידיים טובות.

מחפשים רופא מומחה לטיפול שורש? השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם!

טופס יצירת קשר (#4)
ד"ר שמחה פירוב
ד"ר שמחה פירוב

הרופאים שלנו ד"ר שמחה פירוב וד"ר אלנתן פירוב וצוות המומחים שגיבש סביבו משלימים בעבודתם אחד את השני ומתאימים עצמם לעולם מתחדש ששם דגש על תוכניות טיפול אישיות ושילוב של עבודה בין מספר מומחים. במרפאת "שיניים בריאות" תמצאו טיפול אישי וחם לצד מקצועיות ואמינות לא מתפשרת על בריאות השיניים שלכם.

מאמרים שיכולים לעניין אתכם:
לקביעת תור השאירו פרטים