סתימה זמנית לאחר טיפול שורש

מה עושים כשהסתימה הזמנית נפלה אחרי טיפול שורש?

סתימה זמנית לאחר טיפול שורש

צמד המילים "טיפול שורש" מעביר ברובנו גל של צמרמורת. הדעה הקדומה (המוצדקת בדרך כלל) על הטיפול היא שמדובר בטיפול כואב ויקר.

אם כבר עברתם טיפול שורש בעבר, אתם בוודאי יודעים שהחלק האחרון של הטיפול מתוך כל התהליך כולל הנחה של סתימה על גבי השן המטופלת. סביר להניח גם שרופא השיניים שלכם התייעץ אתכם בנוגע לשאלה האם תהיו מעוניינים בסתימה זמנית או סתימה קבועה.

אבל סתימות הן לא לנצח, בוודאי לא כאלה שהמילה "זמנית" שמעידה על הארעיות והזמניות שלהן נמצאת ממש בשם שמגדיר אותן.

בטקסט שלפניכם תוכלו לקרוא מה עושים כשהסתימה הזמנית נפלה אחרי טיפול שורש, מה ההבדל בין סוגי הסתימות ועוד מידע רב וחשוב בנושא סתימות בשן.

מה ההבדל בין סתימה זמנית לקבועה?

אחרי כל טיפול שורש חייבים להניח מיד על הן סתימה זמנית או סתימה קבועה. את העובדה הזו יוכל לומר לכם כל רופא שיניים, ואם נתקלתם ברופא שיניים שטוען אחרת – הוא משקר וכדאי לכם לנסות להבין למה הוא עושה את זה.

מחפשים רופא מומחה לטיפול שורש? השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם!

טופס יצירת קשר (#4)

אבל מה בעצם ההבדל בין סתימה זמנית לסתימה קבועה? ובכן, אנחנו כאן בשביל לענות על השאלה הזו. סתימה זמנית לאחר טיפול שורש נקראת גם כתר זמני.

עקירה היא אחד מהסיכונים בטיפול שורש

בתשעים ותשע אחוז מהמקרים רופא השיניים המשקם (רופא שיניים שעבר תת התמחות של ארבע שנים בשיקום הפה בנוסף לשבע השנים של לימודי רפואת שיניים) ישתמש בסתימה זמנית בסוף טיפול השורש.

הסיבה לכך היא שבעוד שסתימה קבועה קשה לשנות ולהתאים, סתימה זמנית היא גמישה יותר לעיצוב. היתרון הוא גם חיסרון כי סתימה זמנית אוטמת את השן פחות טוב מקבועה.

סתימה זמנית ביתית

מספר אתרים באינטרנט מציעים מוצר שנקרא "סתימה זמנית ביתית". המוצר מתואר כתחליף לסתימה זמנית או כתר זמני שנפלו, שניתן להרכיב על השן בבית בעצמכם או בעזרת אדם אחר.

אנו לא יכולים להדגיש כמה מדובר בטעות. כמו שלא הייתם מחליפים את ההגה של הרכב לבד, אלא פונים לאיש מקצוע מוסמך – אתם לא יכולים להחליף סתימה זמנית לבד בבית בלי השגחה מקצועית.

טיפול שורש מחיר מחירון

אנשים רבים פונים לפתרון של סתימה זמנית ביתית מתוך ניסיון לחסוך בכסף, משום שסתימה קבועה או כתר קבוע הם מוצרים יקרים.

אולם, החלפה של סתימה זמנית שהונחה על ידי רופא שיניים בסתימה זמנית ביתית תעלה לכם בסופו של יום יותר כסף – מפני שהיא תגרום יותר נזק מתועלת.

ניתן להשתמש בסתימה זמנית ביתית אך ורק לאחר היוועצות עם רופא וקבלת אישורו לכך.

פה לפני טיפול שורש אפיסקטומי

מה ההשלכות של נפילה של סתימה זמנית

לנפילה של סתימה זמנית אין השלכות רפואיות חמורות כל עוד מטפלים בה בזמן. הסתימה עצמה לא גורמת נזק לגוף והיא אינה רעילה.

אם בלעתם סתימה זמנית אתם יכולים להיות רגועים ולדעת שהיא תצא מהגוף שלכם כמו שכל דבר שנכנס לגוף שלכם יוצא ממנו – בשירותים.

סתימה הזמנית נועדה לכסות חלקים חשופים בשן שרופא השיניים תכנן לטפל בהם לאחר שיחלימו. לכן חשוב מאוד לפנות אל מרפאת חירום על מנת שיעשו לכם סתימה זמנית חדשה. במידה ולא תדאגו לסתימה זמנית חדשה במקום זו שנפלה, השן החשופה עלולה להזדהם ולפתח דלקת וריקבון.

לנפילה של סתימה זמנית יש כמובן גם השלכות כלכליות. סתימה חדשה תעלה לכם, מן הסתם, עוד כסף. יחד עם זאת, אתם יכולים לפנות לרופא השיניים שעשה לכם את הסתימה שנפלה ולנסות לברר אם הוא יכול לעשות לכם סתימה חדשה בתשלום מופחת (אם הוא יכיר בכך שיש לו חלק בנפילה).

הדמייה של טיפול שורש מיקרוסקופי

סיבוכים אפשריים של נפילה של סתימה זמנית

קודם כל חשוב לנו להרגיע – כל עוד מטפלים בנפילה של סתימה זמנית בזמן, אין שום סיבה שייווצרו שום סיבוכים. יחד עם זאת, אם לא תדאגו לסתימה זמנית או קבועה חדשות בהקדם – עלולים להיווצר סיבוכים מסוימים בחלל הפה שלכם.

כך למשל, החלק החשוף בשן עלול להזדהם כתוצאה מחשיפה לחיידקים ועששת בחלל הפה. זיהום הוא אכן סיבוך אפשרי של נפילה של סתימה זמנית. סיבוך אפשרי נוסף של נפילה של סתימה זמנית הוא התנפחות של החניכיים סביב האזור בו הייתה הסתימה הזמנית. הנפיחות היא ביטוי של דלקת.

מחפשים רופא מומחה לטיפול שורש? השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם!

טופס יצירת קשר (#4)

איש בזמן טיפול שורש לאחר סדק בשן

כמה זמן אפשר להישאר עם סתימה זמנית?

קצת קשה לתת תשובה דרך האינטרנט לשאלה כמה זמן אפשר להישאר עם סתימה זמנית מפני שכל מקרה הוא ייחודי. חשוב לזכור שסתימה זמנית כשמה כן היא – זמנית, ולכן חשוב להחליף אותה בסתימה קבועה מהר ככל הניתן בהתאם לשיקול הדעת של רופא השיניים שלכם. ככלל ניתן לומר שכמה שפחות זמן עם סתימה זמנית כל מוטב.

סיכום – מה עושים כשהסתימה הזמנית נפלה אחרי טיפול שורש?

לסיכום, מה שצריך לעשות כשהסתימה הזמנית אחרי טיפול שורש נפלה זה קודם כל לנסות ליצור קשר עם רופא השיניים שלכם. לאחר מכן ייתכן שתצטרכו לפנות למרפאת חירום. יחד עם זאת, אם תפעלו במהירות, לא צפוי לכם נזק גופני.

 

ד"ר שמחה פירוב
ד"ר שמחה פירוב

הרופאים שלנו ד"ר שמחה פירוב וד"ר אלנתן פירוב וצוות המומחים שגיבש סביבו משלימים בעבודתם אחד את השני ומתאימים עצמם לעולם מתחדש ששם דגש על תוכניות טיפול אישיות ושילוב של עבודה בין מספר מומחים. במרפאת "שיניים בריאות" תמצאו טיפול אישי וחם לצד מקצועיות ואמינות לא מתפשרת על בריאות השיניים שלכם.

מאמרים שיכולים לעניין אתכם:
לקביעת תור השאירו פרטים