7 עובדות שלא ידעתם על השיניים שלכם

7 עובדות שלא ידעתם על השיניים שלכם

7 עובדות שלא ידעתם על השיניים שלכם

השן האנושית מורכבת ממספר חלקים, כשהחלק הכי פחות גלוי ויחד עם זאת הכי מפורסם הוא השורש. שורש השן מפורסם בעיקר בזכות טיפולי השורש הידועים לשמצה בכאב ובהכרחיות שלהם. אם אתם עומדים בפני טיפול שורש, חשבנו שכדאי שיהיה לכם עוד קצת מידע על הדבר הקטן הזה שעושה לכם כל כך הרבה צרות.

1.צרת רבים – כמה טיפולים דנטליים מתקיימים בישראל

לפי נתוני קופות החולים ומשרד הבריאות, בכל שנה מתקיימים יותר מחמישה מיליון טיפולים דנטליים שונים. זה אומר בעצם שביום שקבעתם עם רופא השיניים לעשות טיפול שורש, יש עוד 13,698 אנשים במדינת ישראל שיעברו גם הם טיפול דנטלי כלשהו. אין ספק שפה מדובר באמת בצרת רבים. תחת ההגדרה של טיפולים דנטליים נכנסים, בין היתר, טיפולי שורש, טיפולי שיננית, טיפולי שיקום ועוד.

2.זמן שווה כסף – כמה זמן אנחנו מצחצחים שיניים

האדם הממוצע משקיע שלושים ושמונה ימים מחייו באופן מצטבר בצחצוח שיניים. ההנחה הזו מתבססת על כך שאדם מצחצח שיניים מהיום שהוא יכול לעשות זאת (פחות או יותר מגיל שלוש) ועד היום שהוא נפטר (הממוצע בעולם המערבי עומד נכון לרבעון הראשון של שנת 2022 סביב שנות השמונים).

העובדה הזו גם מתבססת על ההנחה שכל אדם משקיע בצחצוח שתי דקות לפחות כפי שמומלץ, ולכן יש לראות אותה בהגבלה. ואם כבר הזכרנו את כל המגבלות על העובדה הזו, אולי כדאי שנאמר עוד כמה מילים על איך מצחצחים שיניים נכון ועל היתרונות שלו. צחצוח שיניים כפי שהוא מומלץ על ידי רופאי השיניים צריך להתבצע פעמיים ביום (פעם אחת בבוקר ופעם אחת בלילה). הצחצוח צריך לקרות כשעה אחרי סיום הארוחה, ולכסות את כל חלקי השן.

מחפשים רופא מומחה לטיפול שורש? השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם!

טופס יצירת קשר (#4)

3.קיבלתי מאמא במתנה – כמה משפיעה הגנטיקה על השיניים שלנו

מחקרים מראים שרק לשישה אחוזים מהאוכלוסייה יש בעיות שיניים שנובעות מגנטיקה. כלומר הסיכוי שאתם צריכים לעבור טיפול שורש בגלל שירשתם שיניים חלשות מההורים שלכם הוא נמוך למדי. יחד עם זאת, הרבה מאוד פעמים החינוך שאנחנו מקבלים בבית משפיע על היגיינת הפה שלנו.

אם גם ההורים שלכם נזקקו לטיפולי שיניים רבים וגם אתם זקוקים ללא מעט טיפולי שיניים, ייתכן שיש אשמה בגנטיקה. אולם, לפני שאתם בוחרים בפתרון הזה, כדי לכם לבדוק אם גם אתם וגם ההורים שלכם משתמשים בחוט דנטלי, מצחצחים שיניים פעמיים ביום והולכים פעמיים בשנה לשיננית. אם התשובה שלילית, האשמה היא לא בגנים אלא בחינוך (מה שהרבה יותר קל לתקן).

4.עניין של מספרים – כמה השתלות שיניים מתבצעות בישראל

כשטיפולי שורש לא מספיקים, יש צורך בעקירה מוחלטת של כל השן והשתלה של שן חדשה. ליתר דיוק, השתלה של שתל דמוי שן. בניגוד לכליה או לב שניתן לקחת מאדם אחד ולהשתיל באדם אחר, שיניים אי אפשר להעביר בין אנשים. לכן כשמדברים על השתלות שיניים מדברים למעשה על שתל סינטטי.

בשנת 2016 דיווחה הסתדרות רופאי השיניים בישראל על יותר רבע מיליון (מאתיים שישים אלף אם תרצו לדייק) השתלות שיניים שהתקיימו בישראל. מאז המספר רק עלה בהתאם לגודל האוכלוסייה, ואין ספק שמדובר בכמות עצומה של בני אדם. נסו להתנחם בכל שיש הרבה מאוד אנשים שמצב הבריאות הדנטלית שלהם גרוע משלכם.

5.זבנג וגמרנו – כמה טיפולי שיקום כלל הפה ביום אחד נפוצים

לעיתים יש צורך בטיפול שיקום לכל חלל הפה. אחד הטיפולים הללו הוא טיפול All On 4/6 והוא מאפשר השתלה של מספר שתלים ביום אחד, כך שהמטופל או המטופלת יכולים לסיים את כל החלק המרתיע של הליך השיקום תוך יום אחד.

טיפולים כאלו הם פחות נפוצים בישראל, בעיקר מפני שאין המון מקרים שיש בהם צורך. ועכשיו, העובדה המובטחת – בישראל מתקיימים כ-3,000 טיפולים כללו בשנה. אם אתם שוקלים לוותר על טיפול שורש ולעבור ישר לשיניים תותבות, ייתכן שתשקלו את האופציה הזו.

טיפול שורש ספורט

6.אין כמוכם! – כמה סוגי סידורי שיניים יש

כמו טביעת אצבע, גם סידור השיניים הוא ייחודי ושונה בין כל אדם. יחד עם זאת, ישנם מספר עקרונות שחוזרים על עצמם בכל סידורי השיניים. העקרונות הקבועים הללו מאפשרים לרופאי השיניים ללמוד את המקצוע ולבצע את עבודתם. למשל, למרות שהסידור שונה – השורשים דומים במבנה שלהם.

7.עבודת שורשים – מה באמת עושים בטיפול שורש

ישראלים רבים נוטים לבלבל בין עקירה לבין טיפול שורש, ולכן העובדה האחרונה שנביא היא קצת טכנית וקצת פחות מפתיע – אבל ייתכן שהיא תהיה מרגיעה עבור לא מעט אנשים מה שהופך אותה לחשובה. בטיפול שורש לא עוקרים את השן אלא פותחים אותה ומרוקנים אותה ומרקמה נגועה.

לאחר מכן הרופא אוטם את השן בסתימה זמנית, ולאחר מכן בסתימה קבועה. הרבה פעמים הטיפול מחליש את השן, ולכן יש צורך בהוספה של כתר להגנה וחיזוק.

פגיעה ברקמות השן לפני טיפול שורש

סיכום

לסיכום, השיניים בכלל והשורשים בפרט נלקחות הרבה פעמים כמובנות מאליהן. יש לנו הרבה מה ללמוד עליהן!

ד"ר שמחה פירוב
ד"ר שמחה פירוב

הרופאים שלנו ד"ר שמחה פירוב וד"ר אלנתן פירוב וצוות המומחים שגיבש סביבו משלימים בעבודתם אחד את השני ומתאימים עצמם לעולם מתחדש ששם דגש על תוכניות טיפול אישיות ושילוב של עבודה בין מספר מומחים. במרפאת "שיניים בריאות" תמצאו טיפול אישי וחם לצד מקצועיות ואמינות לא מתפשרת על בריאות השיניים שלכם.

מאמרים שיכולים לעניין אתכם:
לקביעת תור השאירו פרטים