עקירה לאחר טיפול שורש

מטופלים רבים פוקדים את מרפאות השיניים בעקבות תלונות על כאבי שיניים חזקים ביותר שלא מאפשרים להם לתפקד. כאבים אלו עשויים לרמוז ברוב המקרים על צורך דחוף לבצע טיפול שורש בשן כדי לשמר אותה ולמנוע מפגיעה חמורה שעשויה להוביל בסופו של דבר לעקירה.

יש מי שיגדירו את טיפול השורש כ"החייאה אחרונה לשן". כלומר, טיפול שורש מחייה את השן ומאפשר לה להמשיך ולתפקד מבלי להפריע ולגרום לכאבים או דלקות רגע לפני שהיא מגיעה למצב קטסטרופלי שעשוי להוביל לעקירה.

בשורות הבאות יפורט כל המידע שחשוב לדעת על עקירה לאחר טיפול שורש. כך שאם אתם עומדים בפני טיפול שכזה, כדאי שתקראו את המידע שמופיע מטה בעיון רב.

טיפול שורש במרפאה

רקע על טיפול שורש

רגע לפני שנסביר על ההליך של עקירה לאחר טיפול שורש, יש להעמיק בטיפול השורש עצמו ולהסביר אודותיו. טיפול שורש היה נחשב עד לפני כמה עשרות שנים לטיפול מורכב וקשה. לשמחתנו, התפתחות הטכנולוגיה והרפואה גרמו לכך שטיפול השורש הפך להיות הליך קל שמתבצע במרפאות רבות ברחבי הארץ עם מכשור מתקדם ביותר.

מטרת הטיפול היא לסלק חומר חי מתוך השן שנוצרה בו דלקת או זיהום. במהלך טיפול השורש מתבצעת "המתה" של השן, אך בניגוד לדעה הרווחת – לא מתבצעת עקירה. השן נותרת במקומה בצורתה החיונית כפי שהייתה לפני הטיפול, אך היא מרוקנת מכל המוך (החומר הפנימי שהיה בה). כך שטיפול שורש הוא בעצם אלטרנטיבה לעקירת השן.

מחפשים רופא מומחה לטיפול שורש? השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם!

טופס יצירת קשר (#4)

הדמייה של טיפול שורש מיקרוסקופי

סיבות נפוצות שבעקבותיהן יש לבצע טיפול שורש

ישנן כמה סיבות נפוצות שבעקבותיהן מטופלים נזקקים לביצוע טיפול שורש. להלן שניים מהן:

  1. התפתחות של עששת עמוקה שהגיעה אל מוך השן

העששת מתחילה להתפתח בחלקה החיצוני של השן במצבים שבהם לא מתבצע ניקיון הולם לשיניים. כאשר מדובר במצב מתמשך של חוסר סטריליות באזור, העששת עשויה להמשיך ולחדור לעומק השן ובסופו של דבר להגיע אל המוך.
במוך יש כלי דם ועצבים. כאשר הדלקת מתפתחת ומגיעה אל פנים השן, המוך צפוי להיות דלקתי או עם זיהום. מצב שכזה יוביל לכאבים חזקים ולעיתים גם להתפתחות של דלקת חניכיים באזור זה.

  1. סדק שנוצר בשן

לעיתים, השן עשויה להיסדק בעקבות חבלה כלשהי. במצב שכזה, יש לבצע טיפול שורש בהקדם האפשרי. במהלך הטיפול, הרופא המטפל יעשה שימוש במיקרוסקופ דנטלי ובחומרי צביעה מיוחדים שיאפשרו לו לראות את הסדק לכל אורכו.
במהלך טיפול השורש, הרופא יאטום את הסדק כדי לגרום להפוגה בכאבים ולהביא את השן לתפקוד מלא. במצבים שבהם הסדק מתקדם אל עבר השורש, הרופא עשוי להחליט על צורך דחוף בעקירת השן.

גבר לפני חידוש טיפול שורש

רקע על עקירה

עקירה הינה החלטה בלתי הפיכה. כלומר, ברגע שרופא עוקר את השן ממקומה, אין אפשרות להחזיר אותה (ניתן להוסיף שתל במקומה). רופאי השיניים עושים כל שביכולתם כדי למנוע מצב של עקירת שן, אך יש מקרים שבהם מדובר במצב הכרחי.
בתקופה האחרונה, עקירת שיניים הפכה לתופעה נפוצה והיא עשויה להיגרם בעקבות הסיבות הבאות:

  1. שן שיש לעקור כהכנה ליישור שיניים

לעיתים, בהליך של יישור שיניים, יש צורך לעקור שן אחת כדי שניתן יהיה ליישר את השיניים על קשת החניכיים באופן מיטבי.

  1. שן שצמחה במיקום לא טוב

לעיתים ישנם שיניים שצומחות במקום לא נכון (למשל, מחוץ לקשת החניכיים). הדבר עשוי להוביל לפציעה של החניכיים ובמקרים מסוימים גם להופעתן של דלקות כרוניות.

אישה לפני חידוש טיפול שורש

  1. שן שחלתה ואין אפשרות לשחזר אותה

סיבה זו תורחב בהמשך מכיוון שהיא נוגעת לנושא שלשמו התכנסנו כאן היום – עקירה לאחר טיפול שורש. תרחיש של שן שחלתה ואין אפשרות לטפל בה עשוי לבוא לידי ביטוי באחד או יותר מהמצבים הבאים:

  • כאשר יש סדק ארוך מאוד בשן
  • כאשר התפתחה עששת חמורה
  • כאשר התפתחה מחלת חניכיים חריפה שלא מאפשרת לבצע טיפול

במקרים האלה יש צורך לבצע עקירה בהקדם האפשרי.

באילו מקרים מתבצעת עקירה לאחר טיפול שורש והאם ניתן להימנע מביצוע העקירה?

ישנם מקרים שבהם רופא השיניים מחליט כי יש צורך לבצע עקירה של השן לאחר טיפול שורש. העקירה עשויה להתרחש כמה שבועות, חודשים או שנים לאחר טיפול השורש.

ניתן לסווג את המקרים שבהם יש צורך בעקירה כמצבים שבהם נמצא כשל בטיפול השורש. למשל, כאשר נוצרה דלקת בקצה של השורש, כזו שלא ניתן לשקם אותה או כאשר התגלה שישנו סדק עמוק מאוד בשן (סדק שהיה ידוע מראש, אך התגלה כי הוא עמוק יותר מכפי שחשבו מראש).

מודל של פה אחרי עקירה לאחר טיפול שורש

במקרים מסוימים, נבחנת אפשרות להציל את השן מעקירה, כך שהרופא בוחן אם ניתן לבצע חידוש של טיפול השורש. במהלך חידוש טיפול השורש, הרופא שמומחה בטיפול שורש, עושה שימוש במיקרוסקופ ובודק האם ניתן לבצע טיפול שורש נוסף כדי להציל את השן. נבדקת האפשרות למשל לאתר אזורים מזוהמים או תעלות שלא טופלו כראוי במהלך הטיפול הראשוני.

כדי לנסות ולהימנע מביצוע הליך של עקירה, יש לחזור אל תחילת ההליך ולשים לב כי המטופל בוחר ברופא מומחה לטיפולי שורש (אנדודונט). בחירה ברופא שאינו מומחה עשויה להוביל לטיפול ממוצע שיגרום להחמרה במצב השן שעשוי להביא בסופו של דבר לעקירתה.

שן לפני חידוש טיפול שורש

האם עשויים להופיע כאבים בעת ביצוע עקירה לאחר טיפול שורש?

במהלך עקירה שמתבצעת לאחר טיפול שורש, הרופא המטפל מרדים את המקום באמצעות החדרת חומר בזריקה (במקרים מסוימים ניתן גם לבקש מהרופא חומר הרדמה שמועבר במערכת הנשימה, למשל, גז צחוק). ברוב המקרים, הרופא יבקש מכם לסמן לו אם אתם מרגישים בכאב. אם מדובר בכאב בעוצמה גבוהה, הרופא ישקול אפשרת של מתן חומר הרדמה נוסף.

מחפשים רופא מומחה לטיפול שורש? השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם!

טופס יצירת קשר (#4)

אם בחרתם ברופא מומחה, אתם לא צפויים להרגיש כאב במהלך העקירה עצמה. ייתכן שתרגישו אי נוחות זמנית בזמן שהרופא עושה שימוש במכשירים השונים שברשותו.

האם עשויים להופיע כאבים אחרי ביצוע עקירה לאחר טיפול שורש?

בהחלט. במצב של עקירה שמתבצעת לאחר טיפול שורש עשוי להופיע כאב. כל אחד חווה את הכאב בעוצמה אחרת ולמשך טווח זמן שונה. רופאים ממליצים למטופלים שלהם להצטייד במשככי כאבים מיד ביציאתם מהטיפול. הסיבה לכך היא שבשעה-שעתיים שלאחר הטיפול, ההרדמה המקומית עדיין צפויה לעבוד, כך שהמטופל לא מרגיש בכאב כלל.

שיניים שמדמות חידוש טיפול שורש

אך כאשר השפעת ההרדמה פגה, עשויים להופיע כאבים וחשוב להיות מוכנים לכך מראש. משככי כאבים (אדוויל, נורופן וכו') מסייעים ברוב המקרים להקלה משמעותית בכאב.

חשוב לציין כי יש מי שעשויים לחוות את הכאב לזמן ממושך. מדובר בתקופה של שבועיים ועד חודש לאחר הטיפול. במקרים אלה, יש להתנייד לכל מקום עם משככי כאבים כדי להפחית את הכאב.

סיכונים שצפויים בעת ביצוע עקירה לאחר טיפול שורש

בדומה לכל התערבות רפואית כלשהי, גם בעת ביצוע עקירה לאחר טיפול שורש גורם לטראומה לגוף. אם להיות ספציפיים יותר, מדובר בטראומה לחלקים שעוטפים את השן. לכן, עשויה להופיע נפיחות קלה באזור הטיפול.

כדי להפחית את הנפיחות שעשויה להיות מלווה עם כאבים, ניתן להניח משטח קר על האזור. במידה והנפיחות מלווה בכאב או דימום מסיבי, יש לפנות לרופא המטפל בהקדם האפשרי.

 

ד"ר שמחה פירוב
ד"ר שמחה פירוב

הרופאים שלנו ד"ר שמחה פירוב וד"ר אלנתן פירוב וצוות המומחים שגיבש סביבו משלימים בעבודתם אחד את השני ומתאימים עצמם לעולם מתחדש ששם דגש על תוכניות טיפול אישיות ושילוב של עבודה בין מספר מומחים. במרפאת "שיניים בריאות" תמצאו טיפול אישי וחם לצד מקצועיות ואמינות לא מתפשרת על בריאות השיניים שלכם.

מאמרים שיכולים לעניין אתכם:
לקביעת תור השאירו פרטים